6de dag in de voetsporen van Jezus

Vertrek naar Qumran, de plaats waar de beroemde Dode Zeerollen gevonden werden. Gelegenheid tot baden in de Dode Zee. Vertrek naar het noorden. In Jericho bezoek aan de Berg der Verzoeking.

Dag 6-VMkopie Small

In de na middag na een stop in Beit Alfa ( mozaïek ) bereiken we Nazareth voor het Diner.

Dag 6-NMkopie Small

Dag 7-01

Met een prachtige zonsopgang begonnen wij deze dag relaxed om 7 uur met de mis in de catacomben van het hotel.

Dag 7-02

Na van een heerlijk ontbijtje genoten te hebben (u weet wel hoe dat eruit zag de laatste dagen), de bus in. Eenmaal in de bus was het uur van afscheid nemen met Jeruzalem voor ons gekomen.De deken had in zijn woordje bij de heilig mis daar al naar verwezen, dat het in het leven vaak een afscheid nemen is van mensen, dingen en zaken om daarna verder te kunnen gaan. Dat deden wij dus ook .

Dag 7-03  Dag 7-04  Dag 7-05

De dode zee ligt op 445 meter onder de zeespiegel en Jeruzalem 950 meter erboven dus het was een flinke afdaling. Op het nulpunt van de zeespiegel stond een kameel op ons te wachten. Deze begroetten wij hartelijk en een enkeling van ons maakte even een ritje tussen zijn bulten. Onderweg in de bus naar Qumran vertelde Ehaeb over Israël, zijn geschiedenis en zijn ontwikkeling in de afgelopen decennia.

Dag 7-06  Dag 7-07  Dag 7-08

Dag 7-09  Dag 7-10

Eenmaal in Qumran was het al flink warm geworden (36 graden celcius!) dus: hoedje op, flesje mee en rustig houden. We kregen eerst een film te zien over de soort Joodse kloostergemeenschap die de dode-zeerollen geschreven hebben. Al lopende door de opgravingen vertelde onze gids wat er te zien was. Na een afsluitend traditioneel rondje winkelen en enkele Euro’s en sjekels lichter gingen we op weg naar het begeerde zwemmen in de dode zee.

Dag 7-11  Dag 7-12  Dag 7-13

Dag 7-14  Dag 7-15

Eerst even het water in en goed nat worden, een heeeeeeeeeele eigen ervaring. En dan eruit om zich met de modder van de zeeoever en –bodem in te smeren. Dit is heel gezond voor de huid. Daarna heerlijk drijvend op het water, of lekker luierend in een stoel. Het leverde vele hilarische situaties op. Toen het feest moest ophouden werd er een hapje gegeten en begaven we ons op weg naar de boom van Zacheus die in Jericho staat.

Dag 7-16  Dag 7-17  Dag 7-19

De deken vertelde aldaar het verhaal van Zacheus. Zoals deze in de boom zat en Jezus wilde zien zonder zelf gezien te worden. Maar Jezus sprak hem aan en wilde bij hem te gast zijn. Door deze ontmoeting bekeerde hij van zijn egoïstisch gedrag en deelde zijn bezit met de misdeelden. Zo kwam Zacheus tot nieuw leven en dat maakt de dode zee tot een doodse zee, omdat er wel vers water in stroomt maar niet uit gaat. De lokale verkopers van sinaasappels, dadels en sieraden wilden de deken een geschenk aanbieden. Zij pakten uit met het inpakken van het hoofd van de deken.

Dag 7-20  Dag 7-21  Dag 7-22

Op een flinke steenworp afstand ligt de berg der Verzoeking. We bezochten het klooster dat als een zwaluwnest tegen de rotsen aangebouwd is. Gelukkig dat hier een kabelbaantje naartoe ging want het was nog flink warm.

Dag 7-23  Dag 7-24  Dag 7-25

Een beetje spannend voor sommigen, maar iedereen is veilig aangekomen. Om even bij te komen werd ons een vers granaatappelsapje aangeboden en konden we genieten van het prachtige uitzicht. Er was ook een hele Palestijnse meisjesschool aanwezig, die ons zeer interessant vonden en boven met ons een kort gesprek aanknoopten.

Dag 7-26  Dag 7-27  Dag 7-28

Toen ging het bergop, 148 flinke treden brachten ons naar de stevige deur van het klooster die gesloten was. Twee van ons waren al wat eerder naar boven gegaan maar de rest van de groep vond ze niet meer. Voor ons even een mysterie en daarom vertelde Aehab maar over klooster, geschiedenis en omgeving. En toen ging de deur plots open… En daar waren ze toch, met een flinke smile op hun gezicht! En de deur was al weer dicht. Dus helaas, dan maar weer naar beneden.

Dag 7-29  Dag 7-30  Dag 7-31

Dag 7-32  Dag 7-33

Na vijftig treden afgelegd te hebben hoorden we boven iemand roepen… Niet vriendelijk maar toch uitnodigend maande de chagrijnige monnik ons naar binnen. Met een spurt gingen zij die het gehoord hadden en de benodigde energie hadden weer naar boven en konden het klooster in alle rust bekijken. Bij de steen waar Jezus driemaal bekoord werd door de duivel lazen we een Bijbelverhaal en baden een onze vader en een wees gegroet. Dat hij ons mag helpen om ook stand te kunnen houden in de bekoringen op onze levensweg.

Dag 7-34  Dag 7-35  Dag 7-36

Na de tweede afdaling van het klooster zei Ehaeb: “jala, jala!”. We waren te laat en kregen een quasi-standje (hij vindt ons geweldig) dat we beter moesten luisteren om het programma af te kunnen werken. We konden namelijk de mozaïeken onderweg naar Nazareth niet meer gaan bekijken. Wederom “helaas”, maar we hadden een prachtige dag. Op onze busreis naar Nazareth zagen we het landschap veranderen en waren allen blij uiteindelijk het hotel te zien. Lekker douchen, eten, samen zijn en nu welterusten.