5de dag in de voetsporen van Jezus

Voormiddag: St.-Anna met de vijvers van Bethesda en Litostrotos.

Dag 5-VMkopie Small

Na de middag: In Bethlehem bezoek aan de Basiliek van de Geboorte, de St. Katharinakerk en het Herdersveld.

Dag 5-NMkopie Small

Deze morgen konden we uitslapen (heeeerlijk…), ontbijten en dan tot “slot” om 10:00 uur in de bus om op weg te gaan en te beginnen met het programma voor vandaag. Het ritme van de afgelopen dagen zorgde er voor dat niet iedereen even lang uitsliep maar al vroeger aan het ontbijt begon.

Dag 6-01  Dag 6-02  Dag 6-03

We vertrokken nogmaals richting de grafkerk om daar te proberen het graf van Jezus zelf te bezoeken. Het was even wachten (ca. 1 uur) maar dat werd veraangenaamd door een ontmoeting met oude bekenden, ondermeer pastoor Rohling en Rector Vries, die met semenaristen op bedevaart waren.

Dag 6-06  Dag 6-04  Dag 6-05

Nadat iedereen het graf bezocht had, gingen we op weg om te lunchen bij de zusters van de Geestelijke Familie Het werk. Voordat we daar arriveerden, kwamen ons nog wat processies tegemoet die de kruisweg liepen (met houten kruis) die de doorstroming in de smalle straatjes niet erg bevorderden. De lokale bewoners wisten daar met gepaste druk zich er wel een weg door te banen… Voor ons een nieuwe ervaring van hoe het ook kan. Bij de zusters aangekomen werden we onthaald met lekker drinken, overheerlijke home-made pizza en een typische Arabische lekkernij. We sloten af met een ijsje dat met gepaste spoed gegeten moest worden gezien de heerlijke zomerse temperaturen en de Arabische aanmaning van onze gids (yella yella). We begaven ons vervolgens naar de schitterende kerk van St. Anna.

Dag 6-07  Dag 6-08  Dag 6-09

De kerk was door de kruisvaarders gebouwd en wordt gekenmerkt door zijn eenvoud, hetgeen aansluit bij Maria. Een van de enige die nog in zijn geheel in tact is. Aehab gaf eerst wat tekst en uitleg over de plaats waar we waren. De kerk van St Anna geeft de geboorteplaats van Maria aan, dit is niet eerste kerk van de byzantijnse tijd want die was ernaast gebouwd boven de vijvers van Bethesda. Maar wat met die Franse vlag…Bij de Krimm oorlog had Frankrijk de Ottomanen van toen gesteund bij hun strijd tegen Rusland. Als dank schonk de Sultan de Annakerk met de grond er omheen aan Frankrijk. Die op haar beurt aan de Franse orde van “de witte paters van Afrika” vroeg om het te beheren.

Dag 6-10  Dag 6-11

De deken deed daarna een woordje waarin hij aangaf dat men niet moest vergeten dat Maria een typische Joodse opvoeding genoot en dat men ook vanuit die bril naar haar leven moest kijken. Ook al was zij zo opgevoed, zei zij toch, zonder voorbehoud, ja tegen het plan van God; hiermee werd zij de voorspreekster van Christus.

Dag 6-12  Dag 6-13

Vlak bij deze kerk lagen de vijvers van Bethesda en Litostrotos alwaar Christus de lamme man genas die daar al 38 jaar lag. Gedurende de ochtend liepen we steeds meer achter op schema en daarom konden we helaas niet lang blijven.

Dag 6-14  Dag 6-15  Dag 6-16

Omdat het middaggebed van de moslims bij de Al-Aksa moskee net was afgelopen ontmoetten we hen massaal bij de Stefanuspoort. Overal groene petjes en gesluierde vrouwen, kinderen, auto’s  en soms midden op de weg een kraampje. Het was even opletten maar we vonden onze gids. Aangekomen bij weg waar de bus ons zou oppikken, kwamen we opnieuw een oude bekende tegen: de bisschop (van Roermond). Hij zag ons en groette ons hartelijk maar de chauffeur van zijn auto remde er niet voor.

Dag 6-17  Dag 6-18  Dag 6-22

In de bus beland, reden we naar Bethlehem. We moesten door een checkpoint wat redelijk eenvoudig is als je Palestijns gebied inrijdt, terug wordt iets meer gecontroleerd. David, onze chauffeur, moest eerst bellen met de Israelische autoriteiten (militairen) om aan te geven dat hij het Palestijnse gebied in ging. Hij is namelijk Jood en heeft speciale toestemming van de Israelische overheid om dit gebied binnen te komen, de rest van de Joodse inwoners van Israël is het verboden bij wet om er naar toe te gaan. Als hij binnengaat moet hij dit doorgeven en weer melden als hij terug is. Onze gids, Aehab, is Arabier en die heeft geen enkel probleem.

Dag 6-20  Dag 6-19  Dag 6-21

We kwamen aan bij het Herdersveld waar we de eucharistieviering hadden in een herdersgrot. Na de mis bezochten we de daar gelegen kerk.

Dag 6-23  Dag 6-24  Dag 6-25

De volgende halte was de Geboortekerk in Bethlehem. Deze kerk is volgens onze gids de oudste kerk die er is en werd gespaard door de Perzen bij de veroveringen omdat op de vloer een mozaiek afgebeeld staat van de drie koningen die met hun typisch perzisch hoofddeksel staan afgebeeld, “dat zijn er van ons, we weten niet wie ze zijn maar dan kan het hier niet slecht zijn”... Da’s boffen. Een andere bijzonderheid was dat de ingang van de kerk kleiner was gemaakt door de Mohammedanen om te voorkomen dat de kruisvaarders er met hun paarden binnen konden rijden.

Dag 6-26  Dag 6-27  Dag 6-28

Ons eerst klein gemaakt te hebben, dat iedereen moet doen om hier binnen tekomen, kwamen we in de grote halkerk. We sloten ons aan in de wachtrij om de geboorteplek te bezoeken. Er was een Grieks orthodoxe mis bezig en er werd ons vriendelijk verzocht niet te veel te overleggen. Een enkele onder ons, die minder goed ter been was, mocht de wachtrij overslaan (alsmede een begeleidende mede pelgrim). Om bij de geboorteplek te komen moesten we een kleine deur door en een trapje afdalen. De wat groteren onder ons sloten de rijen en hielpen de overige pelgrims er wat sneller doorheen. Onderaan de trap troffen we twee plekken, één waar Jezus was geboren en ook de plek waar Hij in de kribbe lag maar die is intussen in de Maria Maggiore te Rome. Het was een bijzondere ervaring om daar te mogen zijn waar Christus geboren was.

Dag 6-29  Dag 6-30  Dag 6-32

Na deze mooie ervaring gingen we via de katholieke kerk die ernaast gelegen is, maar waar een bruiloft op het punt van beginnen stond en niet bezocht kon worden, terug naar de bus. Het was al 17:00 uur en het programma moest wat worden ingekort. Onze gids leidde ons toen nog naar een soort winkel met Christelijke artikelen waar we na een mooie uitleg door de eigenaar en een heerlijk drankje rustig konden winkelen. Zijn advies was: kijken, kijken,veel kopen! Een aantal mensen genoten zichtbaar en kochten een enkel aandenken waarna we weer met de bus “huiswaarts” keerden. En inderdaad, de controle was ietsje scherper. Het gaf wel de mogelijkheid om de muur die al deels gebouwd is te bekijken. Een goede 400 km van de 740 km is reeds gereed. Bij het checkpoint aan de Israëlische kant, gaf onze chauffeur aan dat we uit Nederland kwamen en mochten we zo door.

Dag 6-33

Eenmaal terug in het hotel was het weer het vaste ritueel: uit de bus, een run door de hal naar de lift, wachten, proppen, en naar boven… Al met al een mooie dag, wat we wederom afsloten met een heerlijk avondmaal. Voor Jeruzalem het laatste avondmaal, morgen is het in Nazareth. Enkele van onze medepelgrims gaven zich nog op voor een “Jeruzalem-bij-night bustour” en vertrokken vlak na het diner. Morgen weer vroeg op want om 7:00 is de mis, ontbijten en op tijd in de bus... Welterusten.