Dag 5 - 26 mei

DSC 0642   DSC 0654

Alweer de laatste volle dag in Lourdes. Het weer was bewolkt maar aangenaam. Deze ochtend stond de H. Mis met handoplegging op het programma. In de preek haalde de bisschop zijn eigen handicap aan, zijn gezichtsvermogen dat sterk achteruit was gegaan. In het begin had hij daar veel moeite mee, zeker omdat hij ook graag van alles las. Maar naderhand merkte hij dat hij nu alle woorden veel aandachtiger las. Hij merkte dat zijn handicap hem ook iets had gegeven. Daar kunnen wij natuurlijk ook voor onszelf bij stilstaan. Meestal als we iets inleveren blijven we stilstaan bij wat we kwijt zijn, maar we vergeten dat we er vaak ook iets voor terugkrijgen.
Aan het einde van de viering werd bij iedereen de handen opgelegd. Dit ging met rust en aandacht.
Na de Mis even heerlijk koffiedrinken en niet veel later al de lunch want de viering duurde toch wat langer.

DSC 0675   DSC 0680

DSC 0681

Na een wederom voortreffelijk middagmaal was er het moment van Barmhartigheid. Een viering met een uitbeelding rond het thema Barmhartigheid waarbij het verhaal van de Samaritaanse vrouw bij de put centraal stond.
Voor een aantal pelgrims werd juist de begin van de middag aangegrepen om naar de baden te gaan of toch nog even bij de grot door te brengen. Voor ieder wat wils. Rond half vier wederom gezellig met zijn allen een kopje koffie of thee met een koek, en uiteraard het uitwisselen van ervaringen.
Het weer was perfect en er werd ook met volle teugen genoten van de gezelligheid.

DSC 0683   DSC 0685

Tenslotte was het toch weer verzamelen geblazen want de sacramentsprocessie stond nog op het programma.

Een indrukwekkende stoet trok met het H.Sacrament naar de Pius X kerk waar iedereen na afloop de zegen ontving.

DSC 0688   DSC 0691

DSC 0706

Je ziet hoe zo een week zowel pelgrims als vrijwilligers met elkaar verbindt.

Sommigen staan er zelfs op dat die ene vrijwilliger hem of haar terugbrengt naar hotel of accueil.
De dag naderde alweer het einde en het avondeten stond op ons te wachten.
Na afloop toch nog even Lourdes in, al is het maar om met zijn allen een ijsje te eten.

DSC 0732   DSC 0736

Morgen de laatste dag.
Vanavond al inpakken want het is al vroeg dag en maken we ons klaar voor de reis terug.

Naar de volgende dag