Dag 1 - 22 mei

Eindelijk was het zover. Om 13.00 uur werden op het station verwacht. Langzaam maar zeker druppelde iedereen binnen, niet alleen de pelgrims maar ook alle vrijwilligers. Terwijl de trein het station kwam binnen rijden, kwamen er onverwacht twee goede bekenden aanrennen om ons een fijne reis toe te wensen. Zij waren extra vanuit Venraay gekomen om ons uit te zwaaien. Vorig jaar hebben we hen in Lourdes leren kennen en daaruit is een vriendschap ontstaan. Net als vele anderen 'uitzwaaiers' zouden ook zij er goud voor hebben gegeven als ze mee hadden kunnen gaan. Helaas riep de (school)plicht en zodoende moesten ze dit jaar verstek laten gaan.

IMG-20160522-WA0006   IMG-20160522-WA0009

Evenals andere jaren verliep het inpakken van de trein gesmeerd en zo konden we al snel vertrekken. Op naar Lourdes. Onze jeugdgroep bestaat dit jaar uit tien personen en is wat kleiner dan de voorgaande jaren. Dat komt omdat de schoolexamens nu nog in volle gang zijn. Buiten ons zijn er ook nog vier van onze mannen mee, die hun diensten hebben aangeboden bij het broederschap, de zogenaamde brancardiersvereniging. In de ochtend arriveerden we in Lourdes. In een mum van tijd was de trein leeg en werden alle pelgrims en hun bagages op de plek van hun bestemming gebracht. In de regen en gewapend met regenjas en parapu's liepen wij naar ons hotel. Nadat we ons op onze kamers hadden geïnstalleerd en een frisse douche hadden genomen konden we gelijk aan tafel. Op het menu stond eend met frieten...! Direct waren een aantal van ons vegetarisch!

IMG-20160522-WA0005   IMG-20160522-WA0008   IMG-20160522-WA0007

IMG-20160522-WA0010   IMG-20160522-WA0001

Na het eten waaierden we allemaal uit net zoals dat vorige jaren gebruikelijk was. Hotel Stella is onze uitvliegbasis. Tijdens de maaltijden ontmoeten we elkaar weer. Zo trokken we nu met enkele nieuwelingen naar het zorghotel Solitude. Onder een fikse regenbui werden de pelgrims van daaruit begeleid naar de Rozenkranskerk waar de openingsviering plaats vond. De geheimen van de rozenkrans zijn hier beschilderd op de muren. Deze afbeeldingen zien er prachtig uit en spreken zeer tot de verbeelding.

IMG-20160522-WA0002   IMG-20160522-WA0000

Tijdens deze viering werd de bedevaartskaars ontstoken en aan het einde van de bedevaart wordt deze in processie naar de plek gebracht, waar alle kaarsen worden gebrand. Daar zal hij uiteindelijk opbranden voor al onze intenties. Dit is een ritueel wat jaarlijks terugkeert.

IMG-20160522-WA0003   IMG-20160522-WA0004

Pastoor Bronneberg vertelde in zijn preek over het jaar van barmhartigheid en de Heilige deur. Hij zei dat een deur niet alleen nieuw begin inhield, want wat is er achter de deur...., maar ook bescherming en geborgenheid biedt. Morgenvroeg gaan we samen met alle pelgrims, die dat tenminste willen, door de Heilige deur! Op naar een nieuw begin waar we al het oude dat ons belast heeft mogen loslaten.

Hij vertelde ook dat lijden ons volharding kan leren en volharding beproefde deugd is en dat beproefde deugd ons nieuwe hoop kan schenken!
Iets om over na te denken.

Er zijn hier op het moment heel veel militairen in Lourdes ivm een internationale militaire bedevaart. Morgen gaan ze vertrekken.

Naar volgende dag