Lourdes - Dag 7 en 8

Vanmorgen liep niet alles zo gesmeerd als andere morgens. Toen Ineke ging kloppen, lag nog bijna iedereen in dromenland. Een kwartier later toen ze nog eens ging kloppen en zei dat ze om 7.00 uur met hun koffer beneden moesten zijn, werd het toch even een ietwat hectische bedoening. Uiteindelijk kwam het toch nog goed. De echte “diehards” gingen voor de laatste keer op een holletje naar de brancardiersmis. Om 8.30 uur kwamen we met zijn allen bij elkaar in de Accueil, van daaruit brachten we de pelgrims richting de St. Bernadettekerk. Omdat we wat te vroeg waren, hebben we eerst met zijn allen in het zonnetje aan het water gezeten. De pelgrims vonden het heerlijk. Ze haalden allemaal oude verhalen op en zo kon je duidelijk grote verschillen horen wat betreft de grootte van hun huishoudens destijds en die van ons nu. Van de oudere generatie zouden wij ook nog veel kunnen opsteken als we de moeite zouden nemen om goed naar ze te luisteren.

IMG 5800  IMG 5792

Nadat we iedereen op de plaats hadden gebracht, ging John met Maud, Myrthe, Fleur, Remi, Noëlle, Loes,Gijs, Cyriel, Wim en Vivian naar de beroemde baden. De jongens waren al gauw aan de beurt omdat mannen er niet vaak voor kiezen om naar de baden te gaan. De dames echter schoven aan in een meterslange stoelenrij. Gelukkig hadden we geluisterd en waren we niet eerst nog kaarsen gaan opsteken want we zaten nog maar net en prompt sloten ze achter ons de poort. En dat wil zeggen dat we dan geen kans meer hadden gekregen om te gaan….!

IMG 5795  IMG 5798

In de rijen voor ons zaten Fransen en die baden in het Frans de hele tijd voor. Aan het einde van de wachttijd kenden onze meisjes allemaal het wees gegroet in het Frans, maar Vivian natuurlijk niet. Het wachten was helemaal niet vervelend, het was net alsof we die tijd nog nodig hadden om ons voor te bereiden op wat er ging gebeuren. Toen het eindelijk zover was (na twee uur) konden we naar binnen en werden we opgevangen door heel fijne mensen. Voor sommigen van ons was het een indrukwekkende gebeurtenis die je niet snel meer zult vergeten. Er zijn verder geen woorden voor om weer te geven wat dit met je kan doen.

Hierna gingen we naar de lunch en ook hier liep het even niet gesmeerd omdat er een misverstand was en sommigen van ons niet wisten waar en wanneer ze ergens moesten zijn. Gelukkig kwam het ook nu allemaal op pootjes terecht en vonden we elkaar, wel  een half uur te laat, op de plek waar we hadden moeten zijn.  De bedoeling was namelijk dat wij met de mensen in het Accueil spelletjes zouden doen, zodat de brancardiers in de tussentijd de hele afdeling konden inpakken en naar het station vervoeren. Je weet niet wat je ziet, hoe zoiets verloopt. Alle mensen van de afdeling werden naar de vijfde etage gebracht en toen werd als het ware de hele afdeling in een keer opgerold. In een mum van tijd kan dan een volgende bedevaartsorganisatie komen en deze afdeling opnieuw inrichten tot ziekenzaal en deze in gebruik nemen en met eigen mensen gaan bemannen.

De mensen van de zorg vroegen of wij de liedjes en de dansjes van gisteren nog eens wilden laten horen. De mensen regeerden weer net zo leuk als de dag er voor. Ze zijn heel geïnteresseerd in ons hele doen en laten en kwamen vragen of we geen opnames daarvan hadden. Gelukkig hadden we Cd’s meegenomen. Een mevrouw vroeg of we niet ook beeldmateriaal hadden, ze vond het zo leuk om onze jeugd te zien!

Om 16.00 uur gingen we, nadat we nog samen een kaars hadden aangestoken, in een sneltreinvaart  terug naar het hotel voor een laatste (lichte) maaltijd. En daarna gingen we weer terug naar het Accueil om de hulpbehoevende pelgrims te vervoeren naar de bus die hen naar het station bracht. Van ons konden ook de meesten mee, maar enkelen moesten te voet gaan naar het station. Daar stonden de koffers van alle bedevaartgangers en vrijwilligers al op het perron klaar. De trein was echter nog in geen velden of wegen te bekennen. Na een poosje kwam hij aan en konden we de koffers op de plek brengen. Even later mochten alle bedevaartgangers naar binnen. En daar zaten we dan en de trein vertrok niet… We hadden vertraging omdat er verderop een boom was omgevallen, die op een spoorweg lag en die moest eerst nog worden opgeruimd  voordat de trein kon vertrekken.

IMG 5804  IMG 5809

Toen de trein eindelijk vertrok liepen we al 2,5 uur achter op schema. We moesten ook nog een aantal keren stoppen om andere reguliere treinen voor te laten gaan. De vertraging bleef de rest van de reis alleen maar oplopen.

’s Avonds was het heel gezellig in de trein. Een deel van ons moest nog koffie en thee rondbrengen, wat op zich leuk werk was omdat je met iedereen een praatje kon maken onderweg. Sommigen lagen daarna al snel op één oor, omdat we toch wel een zwaar programma achter de rug hadden. Anderen hebben nog lang plezier gehad met spelletjes, maar uiteindelijk lag iedereen te slapen in hun eigen coupé.

Dag 8

IMG 5821 IMG 5813

Vandaag konden we uitslapen tot 8 uur. We hadden allemaal lekker geslapen, ook al ging de trein ’s nachts erg hard. Sommigen gingen weer koffie en thee langs de coupés brengen. We hadden dit keer geen eigen eten gemaakt voor de reis, dus kregen we een eetpakket voor in de trein. We aten in 2 coupés die helemaal vol zaten. Dat was hartstikke gezellig, ook al hadden we niet zo veel plaats om onze etensbak ergens neer te zetten. We kregen onderweg één keer de kans om naar buiten gaan en daar maakten we meteen gebruik van.

IMG 5838  IMG 5853

IMG 5870  IMG 5832

IMG 5836  IMG 5823

Na veel gekaart,  gegeten of gelezen te hebben kwamen we pas om 18:00 in Maastricht aan, waar onze ouders en familie ons vrolijk stonden op te wachten. We waren allemaal blij om elkaar weer terug te zien. We vonden het heel erg jammer om afscheid van elkaar te nemen, maar waren ook blij om onze families weer terug te zien.

IMG 5872  IMG 5874

We hebben allemaal veel nieuwe ervaringen opgedaan, die we thuis mogen verwerken. Behalve leerzaam is de afgelopen week ons ook zeer voldoenend geweest. We hebben allemaal het gevoel dat we de pelgrims de week van hun leven hebben kunnen geven. We kregen ook veel lof voor onze inzet, zowel van pelgrims als van medevrijwilligers. Daarnaast hebben we ook zelf de kans gehad om op bedevaart te gaan en kennis te maken met Lourdes en de heilige Bernadette. Het was al met al een fantastische reis die we zeker weer over zouden willen doen.

Dit is het einde van deze blog. Voor meer informatie over Jeugdkring Chrisko: www.jeugdkringchrisko.nl. Voor meer informatie over de Organisatie Limburgse Bedevaarten: www.lourdesbedevaart.nl.

Lourdes - Dag 6

Gisternacht stonden we allemaal om 4.00 uur ’s nachts op om naar de grot te gaan, alleen Britt liet verstek gaan want die was blij dat ze eindelijk sliep. Beneden kwam Ger (brancardier) ons ophalen. Hij zou ons de weg wijzen hoe we bij de grot konden komen. Want de poort van het Heiligdom sluit namelijk om 24.00 uur, waardoor we genoodzaakt waren om een “sluiproute” te nemen. Bij de grot aangekomen zocht iedereen een eigen plekje uit om stil te kunnen vallen. Er waren nog een paar mensen aan de grot die beslist hetzelfde idee hebben gehad als wij. Overdag is het normalerwijs hartstikke druk voor de grot en is het vaak moeilijker om een rustig plekje te bemachtigen. De rust werd deze nacht echter verstoord door drie mannen die de kaarsenbakken gingen schoon krabben, je kunt je wel voorstellen hoe dat klonk! Toch kon dit “onze pret “ niet drukken. Na ongeveer een uur liepen we stil in “processie” terug  naar ons hotel. Slaapdronken doken we nog een uurtje ons bed in. Die ochtend versliepen Ineke en Vivian  zich, maar werden Vivian en zij gelukkig gewekt door onze jeugd. Moe maar voldaan ontmoetten we elkaar weer aan het ontbijt. Hierna trok iedereen er weer vol nieuwe energie op uit. We haalden alle mensen weer op, op de plaats waar iedereen ingedeeld was, en brachten ze naar de plek van bestemming. In dit geval opnieuw naar de ondergrondse Pius X-basiliek. Daar vond de internationale kerkdienst plaats. Alle nationaliteiten verzamelden zich rond het altaar. Noëlle telde maar liefst 116 bisschoppen, priesters, diakens, misdienaars en acolieten. Omringd door duizenden mensen vierden we daar samen de Heilige Mis.

IMG 5702  IMG 5709

De mis werd opgeluisterd door een samengesteld internationaal koor. Ineke en Vivian lieten dit keer verstek gaan en zaten gewoon tussen alle andere kerkgangers. Het was een drukte van jewelste en je kon op sommige momenten een speld horen vallen. Ook dit gebeuren was strak georganiseerd en verliep heel geordend. Zodat je je er niet bewust bent met hoeveel  mensen je bij elkaar zit. Ook hier merk je dat je allemaal een gemeenschappelijke deler hebt waardoor je heel makkelijk contact maakt ondanks de taalbarrière die je scheidt van elkaar. Dat valt allemaal weg hier. Wonderlijk om dit te mogen zien en te ervaren. Voor ons stond een doventolk die in gebarentaal de hele mis vertaalde naar de groep die aan zijn zorgen was toevertrouwd. Het was een lust voor het oog om te zien hoe deze dove mensen  met hun armen, handen en gezicht uit “volle borst” meezingen zonder geluid te maken. Tijdens het halleluja gingen de armen wapperend omhoog met zoveel enthousiasme dat het aanstekelijk werkte. Je kreeg gewoon zin om mee te gaan doen.

Na de mis gingen we naar afdeling St. Patrick, want daar werden twee brancardiers gehuldigd. Eentje kreeg de gouden speld, de ander de zilveren speld opgespeld door de bisschop, wat betekent dat ze respectievelijk al 18 en 8 keer mee zijn geweest naar Lourdes. Dit was een officiële gebeurtenis waar wij bij mochten zijn. Als besluit van deze speciale versie van een dagelijkse bijeenkomst zongen de mannen al staande het brancardiers lied. Wat hier gebeurde raakte je in je hart. Het is zo herkenbaar voor sommigen onder ons (wat hier gebeurt doet je denken aan de nachtwandeling naar de Sterre der zee). Na afloop werden ze door iedereen gefeliciteerd. Even later kwam Janine (van de organisatie van de Limburgse Bedevaart) zij vroeg of we een groepsfoto wilden laten maken door de aanwezige professionele fotograaf. Hij stelde ons op het dakterras op en geloof het of niet, we durfden niet te roepen “wisselen!” omdat iedereen stond te kijken hoe wij op de foto gingen.

IMG 5723  IMG 5724

IMG 5729  IMG 5731

Na de lunch gingen we naar de ontspanningsmiddag die georganiseerd was door de mensen van de clan. We kienden daar met speelkaarten en iedereen vond het heel leuk. We hielpen de mensen en mochten officieel niet meespelen, maar dat belette de meesten van ons niet om zeer enthousiast mensen te helpen en soms zelfs van opwinding kien te roepen voordat de winnaar zelf door had dat ze gewonnen had. Er waren veel prijzen te winnen en een groot deel van de pelgrims had leuke souvenirtjes gewonnen. Het was een vreugde om te zien en mee te maken en ook hier gebeurden weer hartverwarmende dingen.

IMG 5752  IMG 5755

Als tussendoortje zong en danste onze groep drie liedjes van het kamp van vorig jaar. De mensen waren blij om ons te zien en te horen en een warm applaus was het gevolg. We sloten de middag af met bekende oude Hollandse liedjes en zo zong jong en oud schouder aan schouder met veel plezier. Het gevoel van samenhorigheid was groot.

IMG 5738  IMG 5743

Dan was het tijd voor het laatste diner om 19.00 uur, want morgen rond die tijd vertrekken we alweer huiswaarts. We konden deze gelegenheid niet voorbij laten gaan zonder onze begeleider John nog eens in het zonnetje te zetten. Tijdens het eten in de volle dinerzaal riepen we hem naar ons toe en boden een kleinigheidje aan als aandenken aan ons en deze geweldige week. We besloten ook een lied voor hem te zingen en wel het lied Chrisko, dat we zeer tekenend vonden voor onze gevoelens over deze week.

IMG 5759  IMG 5761

IMG 5763  IMG 5766

Aansluitend zongen de brancardiers op verzoek van ons nogmaals het brancardiers lied. Het raakte ons weer net zo als van te voren. Kijk als je meer wilt weten over de Brancardiersvereniging op de volgende site www.brancardiers-lbl.nl. En als je meer informatie over de clan wilt hebben op deze site: www.clan-hnd.nl.

Vanavond gingen we nog de pasgekochte flesjes met Lourdeswater vullen en liepen we samen met Maarten van de clan en een klein groepje van ons naar het fort boven op de berg. Daar aangekomen bleek het fort al gesloten te zijn. We kochten nog wat laatste souvenirs en toen werd het tijd om onze koffers te gaan inpakken.

IMG 5775  IMG 5758

IMG 5784  IMG 5789

Morgen in alle vroegte moeten die beneden staan. Ons verblijf in Lourdes zit er bijna op. We krijgen morgen nog de gelegenheid om te baden en daarna gaan wij spelletjes doen op de zorgafdeling zodat de clan, de zorg en de brancardiers de nodige voorbereidingen kunnen treffen voor ons vertrek uit Lourdes. Onze groep is geraakt en zoals ze het hier zo mooi verwoorden: “ze hebben het Lourdes-virus te pakken!”. Het ziet er naar uit dat dit hoe dan ook een vervolg zal krijgen. Echt iedereen van ons viel hier op de plaats en kwam voor zijn gevoel thuis!

Lourdes - Dag 3

Vanmorgen stonden we vroeg op, want om half 7 zaten we al aan het ontbijt. Daarna ging elk groepje een eigen kant op. Er ging een groepje naar elke afdeling; een naar de clan, een naar de brancardiers en twee naar verschillende zorghotels. Hieronder doen drie groepjes verslag van hun dag.

Groep 1 (Fleur, Gijs en Remi)

Na het ontbijt op de vroege ochtend begaven wij ons naar het accueil. Daar voorzagen we alle bewoners van koffie en thee en brachten hen vervolgens naar de grot waar de mis zou plaats vinden. Ondanks de regen was de mis erg mooi en hebben de pelgrims ervan genoten.

IMG 5464  IMG 5466

Na de mis werd er een groepsfoto gemaakt van alle pelgrims die meegingen op deze bedevaart. Bij terugkomst in het accueil kregen de bewoners een kopje thee of koffie aangeboden. Doordat er voor ons niet heel veel te doen was zijn we samen aan tafel geschoven bij de andere pelgrims. Openhartig deelden zijn hun verhalen, die zowel ontroerend als vreugdevol waren. Als snel werden we weer aan het werk gezet, door de tafel klaar te maken voor het middagmaal. Ieder van ons werd verantwoordelijk voor het opscheppen van het eten voor één tafel. Gijs kreeg een tafel toegewezen die 'moeilijk' was, aldus de medewerkers van de maaltijdvoorziening. Aan de tafel van Fleur zat een 93-jarige zuster die veel te vertellen had, tot ergenis van sommige tafelgenoten. Deze zuster begon direct te zingen wanneer je haar aansprak, dit hadden we ook al gemerkt bij de rondleiding. De pelgrims aan de tafel van Remi waren erg behulpzaam en zorgden onderling voor elkaar. De kip met frietjes zorgden ervoor dat wij al watertandend de pelgrims van eten voorzagen. Toen wij gingen eten, kregen wij tot ons grote geluk óok frietjes met kip voorgeschoteld. Na de maaltijd hadden we even wat tijd voor ons zelf, maar daarna gingen we weer mensen in rolstoelen begeleiden tijdens de kruisweg. Dat was erg leuk omdat de mensen heel dankbaar zijn voor de hulp die we bieden.

IMG 5487  IMG 5480

Na de kruisweg zijn we met de hele groep in ons hotel gaan eten. Erg lekker eten, vooral het toetje (volgens Gijs). 's Avonds vond er een lichtprocessie plaats voor iedereen die mee wilde. Gijs mocht het Maria beeld meehelpen dragen samen met Wim. Remi droeg een kaars, waarmee zij de route afbakende. Fleur bracht de 93-jarige zuster in haar rolstoel naar het plein, waar de zuster vervolgens iedereen vertelde dat zij ooit opgesloten gezeten had in een kathedraal, wat zorgde voor erg komische situaties.

DSCN0086  IMG 5522  IMG 5510

Het was mooi om al die lichtjes bij elkaar te zien en de liederen en de gebeden in vele talen te mogen horen. Moe maar voldaan brachten we de pelgrims aan het eind weer terug naar het acceuil. Morgen gaan we weer vroeg uit de veren om mee te gaan helpen in het zorghotel Padoue! Tot morgen!

Groep 2 (Wim, Myrthe en Janneke)

Wij stonden vandaag ingedeeld bij de brancardiers. We beseften tijdens het ontbijt pas  dat we al moesten vertrekken, want om 7 uur was een ochtendmis voor de brancardiers waar wij aanwezig moesten zijn. Vijf minuten, een half croissantje en een hektische wandeling later zaten we precies op tijd in de mis. Hierna was er koffie voor ons en de broederschap en gingen we de mensen van het Accueil (de meest zieke pelgrims) naar de grot brengen voor een viering. Door de door ons gecreëerde overbezetting - meer brancardiers dan zieken - was er niet veel werk voor ons.

IMG 5475  DSCN0082

Na de regenachtige viering, geleid door de bisschop moesten de mensen ook weer terug. Na een kop koffie/thee in het Accueil was er gelegenheid tot een stadswandeling. We gingen met twee van de pelgrims en iemand van de zorg mee de drukke straatjes in. We hebben een gezellige tijd gehad en kwamen met tevreden gasten en tassen vol souvenirs in het hotel terug. We keerden met de brancardiers terug naar ons hotel voor een 3-gangen lunch met friet en kip.

IMG 5504  DSCN0083

Om 3 uur gingen we de pelgrims weer halen, dit maal voor de kruisweg. Ieder van ons ontfermde zich over een pelgrim en duwde deze langs de staties. We vonden het een mooie kruisweg en de diaken vertelde bij elke statie iets moois.

Na het avondeten gingen wij ons klaar maken voor de lichtprocessie. Ieder van ons ging weer een pelgrim ophalen die mee wilden gaan met de processie. Alle kaarsjes waren aan en we konden vertrekken. De processie  werd begeleid door mooie muziek afgewisseld met gebeden in alle talen. Toen werd het donker, iedereen hield zijn kaarsje omhoog en zong het ave maria. Dit heeft een grote indruk op ons gemaakt.

Groep 4

In alle vroegte vloog iedereen een eigen richting op. Wij, Noëlle, Maud en Cyriel gingen naar het zorghotel. Daar zitten mensen die wel voor zichzelf kunnen zorgen, maar toch bij sommige activiteiten hulp nodig hebben. Na een hartelijk ontvangst van de vrijwilligers hebben wij een kleine rondleiding door het hotel gehad. Vervolgens hebben wij geholpen om de mensen naar de grot te brengen, om daar een regenachtige H. Mis te vieren. Eenmaal teruggekomen in het hotel hebben we een praatje met de mensen gemaakt.Rond 12:00 zijn we met de mensen gaan lunchen. Een uur later zijn we met een groepje vrijwilligers naar de vespers in het slotklooster van de zusters karmelietessen gegaan. Na het mooie gezang van deze jonge zusters zijn we, om deze bijzondere ervaring te verwerken, een kop koffie gaan drinken.

Hierna was het tijd voor de groepsfoto, waarna we met zijn allen een kop koffie of thee gaan drinken. Terwijl het zonnetje eindelijk een beetje doorbrak, zijn we opgesplitst: Noëlle en Maud zijn met twee “jonge dames” op souvenirjacht gegaan, terwijl Cyriel hielp met het terugbrengen van de mensen naar het hotel. In onze vrije tijd hebben we de kitsch bewonderd en een ansichtkaart gekocht. Een verrukkelijk avondeten later zijn we onze laatste rit richting het zorghotel gaan maken. Van hieruit hebben we samen met de mensen deel genomen aan de lichtprocessie.

DSCN0087  IMG 5517

IMG 5536  IMG 5532

Na deze indrukwekkende gebeurtenis hebben we moe maar voldaan afscheid genomen van de lieve verpleegsters van het zorghotel.

DSCN0093

Nu kruipen we snel ons bedje in, zodat we morgen weer uitgeslapen aan de slag kunnen gaan.

Lourdes – Dag 4

Vanmorgen ging om 6 uur de wekker af. Ineke maakte om 6:20 voor de zekerheid een rondje langs de deuren. Meerderen lagen nog op een oor, een enkeling stond al klaar. Toch was iedereen om 6:45 aan het ontbijt. Vol smaak aten we onze buikjes rond. Daarna vertrokken we gezamenlijk naar het Accueil. Daar vierden we de Heilige Mis met de brancardiers en de clan. Op het dakterras dronken we erna samen koffie en maakten we een groepsfoto. We deden hier na een foto de bekende wisseltruc voor de tweede ronde.

IMG 5551  IMG 5552

Aansluitend was er een bezinningsmoment voor alle nieuwelingen en de zorg. Gerard Sars gaf een inleiding over onder andere het kruisteken. Hij werd aangevuld door een oude bekende, onze 93-jarige zuster van dag 1. Ze zei (vrij vertaald): Als je God toelaat in je leven dan zal het je aan niets ontbreken. Een andere vrouw beaamde dit van harte en voegde eraan toe: “iedereen verlaat je, behalve God die is er altijd.” Ze sprak deze woorden uit eigen ervaring.

IMG 5556  IMG 5557

Na afloop ging John met alle nieuwelingen op pad. We maakten een stadswandeling en onderweg liet hij ons alle bezienswaardigheden zien en als een volleerd gids gaf hij tekst en uitleg. Het hielp ons in te leven in het leven van Bernadette…

IMG 5560  IMG 5567

Onderweg raakten we met andere nieuwelingen aan de praat en wisselden (levens-)ervaringen. Allen zijn diep onder de indruk van wat hier in Lourdes gebeurt. De samenhorigheid, de hartelijkheid, de gastvrijheid, de vriendelijkheid en behulpzaamheid zijn al een wonder op zich! Menig traantje vloeit bij dezen of genen door de liefde die je hier tegen komt. Je voelt je gewaardeerd, gerespecteerd, gewenst en geliefd.

Er is ruimte voor ieders behoefte en beleving. Zo gingen er twee van de clan liever hun eigen weg terwijl wij en de rest van de groep de parochiekerk bezochten waar Bernadette gedoopt is en de communie heeft gedaan. Ook dat is goed, je moet niks, je mag. Die vrijheid is er. Mede omdat we nog niet officieel werkzaam zijn bij een bepaalde dienst. Allen hebben de smaak te pakken en dat wat we proeven smaakt naar meer.

IMG 5563  IMG 5575

Voor de lunch werden we weer in groepen gedeeld en ging ieder zijns weegs. De ene groep voegde zich bij de clan, de ander ging naar het zorghotel, weer een ander naar het Accueil en een groepje naar de brancardiers, om daar hun handen uit de mouwen te steken. Ineke en Vivian stonden stand-by, om in te springen daar waar het nodig was en vervoerde ook menig pelgrim in de rolstoel.

Om half 3 was er een boeteviering met de bisschop. De boeteviering ging over het gesprek van Jezus met de sameritaanse vrouw. Na afloop dronken we met zijn allen koffie of thee in het zonnetje. Het geluid van de Gave klonk op de achtergrond. We maakten een praatje met de pelgrims en menig levensverhaal passeerde de revue. Aandoenlijk en soms hartverscheurend en hartverwarmend tegelijkertijd, als je de verhalen van de mensen hoort. Wat een levenservaring.

IMG 5582  IMG 5585

Om 16:30 stelden we ons op in rijen van drie om naar het plein te kunnen gaan om vandaaruit met de sacramentsprocessie te kunnen vertrekken. Ongelofelijk hoe vloeiend en geordend deze internationale processie net als de lichtprocessie verliep. Max, Britt en Loes mochten de banniers dragen omdat ze ingedeeld waren bij de brancardiers. De processie eindigde in de immens grote ondergrondse basiliek van sint Pius-X. Daar werd het Allerheiligste uitgesteld en ontving iedereen, Ziek of gezond, Oud of jong, Zwak of sterk, Blank of zwart, Dik of dun, de zegen.

Hierna vertrokken we huiswaarts en ging ieder terug naar ons eigen plekje waar een heerlijke maaltijd op ons wachtte. Na het diner gingen de meesten van ons naar de cinema waar de film 'Je m'appelle bernadette' de hele dag door gedraaid word. Het was een hele mooie film over het leven van Bernadette met veel diepgang.

Lourdes - Dag 1 en 2

Eindelijk was het zo ver! De reis van 12 jongeren en 2 begeleiders naar Lourdes als brancardier was begonnen.

Vrijdag om 10:00 verzamelden we bij Marieke en Theo om daar samen aan de slag te gaan om dansjes en liedjes te oefenen, die we in Lourdes tijdens de activiteitenmiddag zouden uitvoeren.Dit oefenen was een waar kippenhok, vooral als je nagaat dat er 10 dames en 4 komieken van heren meegaan. Vervolgens gingen we met zijn allen aan tafel. Marieke had zoals gebruikelijk te veel, maar wel lekkere macaroni gemaakt en Mia ontfermde zich over de sla. Nadat de vergeten labeltjes gemaakt waren en alle koffers ingepakt waren, zijn we met 4 auto's naar Klimmen vertrokken, waarna de vader van Britt ons, via Berg en Terblijt, naar Maastricht heeft geleid. Hierdoor hebben we alle files ontweken.

IMG 5357  IMG 5355

Eenmaal in Maastricht aangekomen, bleek dat onze Lourdestrein een uur vertraging had. Alhoewel dit gecompenseerd werd door (gratis!) koffie en thee, was het toch nog lang wachten. Zodra de trein kwam, ging iedereen naar zijn eigen coupé en werden de thuisblijvers uitgezwaaid.

223156 560509073986082 534092969 n  179755 560516753985314 1745614962 n  IMG 5366

Al snel hierna ging Max enthousiast, onder supervisie van Vivian, aan de slag met de sjaals, waar hij voor iedereen een stropdasknoop in legde. Verwoede pogingen van Gijs en Cyriel mochten niet baten.

IMG 5393  IMG 5371

Na ongeveer een kwartier rijden, werden wij in het buffetrijtuig bij elkaar geroepen voor een kennismaking, waarna de werkzaamheden snel begonnen. Zo werden zes van ons meteen ingezet om de gehele trein van koffie en thee te voorzien. De andere zes "mochten" dan de volgende ochtend aan de slag.

Tijdens deze drankrondes krijg je een flinke kan (20 liter) kokende vloeistof op je rug gegespt. Hierna volgde een wandeling door de smalle gangpaden van de wagons. Hierbij was het belangrijk om niet te bukken en niet voorover te vallen. Nadat we als groep weer verenigd waren, aten we samen het avondeten en hebben we een spel gedaan. Om 21:30 zijn we een late snack gaan eten en stuitten we op een cameraploeg, die ons de nodige vragen stelde. Een uurtje later waren we weer terug in wagon 14, waar we alles voor de nacht gereed gemaakt hebben. Hierna gingen we slapen... of niet?

Na een onrustig nachtje slapen in een rijdende trein en een vermiste Wim, was het vroeg dag. Vandaag was de andere helft van de groep aan de beurt om met koffie en thee rond te lopen. De hete dranken zaten nog niet goed en wel in de bekers, toen bleek dat we er bijna waren. Eenmaal uitgestapt op het perron werden we meteen aan het werk gezet.

IMG 5413  IMG 5600

Nadat alle koffers op grote karren waren geladen en de trein leeg was, zijn we alle 12 de coupés nagelopen om ongeopende, nog bruikbare spullen te redden van de prullenbak.

IMG 5419  IMG 5422

Vervolgens hebben we een rondleiding door Lourdes gekregen. In de middag kregen we een warme lunch, die echt veel te veel en te uitbundig was. Je had al het idee dat je je avondeten ophad, terwijl de dag nog moest beginnen. Met volle magen gingen we de heiligdommen van Lourdes bekijken en maakten we kennis met de werkzaamheden van de vrijwilligers.

IMG 5428  IMG 5429

IMG 5434  IMG 5450

In het zorghotel bezochten wij een 93-jarige zuster die speciaal voor ons, spontaan en uit dankbaarheid voor onze vrijwillige inzet, het "Ave Maria" zong.

IMG 5442  IMG 5457

We maakten nog een rondje over het terrein met onze begeleider en ontfermer John Pletzer die overal iets over wist te vertellen. Zo kwamen we onder andere ook in de ondergrondse Pius de tiende-kerk, waar wel 25.000 mensen in passen.

Er was nog even tijd voor een groepsfoto, waarna rond 15:30 onze groep werd opgesplitst: een groot deel ging het kerkkoor versterken, terwijl Myrthe en Britt de kaarsen mochten dragen; Max en Wim boden waar nodig hulp aan bij de rolstoelen. Een uur later volgde de H. Mis. Na deze mooie dag met veel indrukken, kregen we vrije tijd, maar tijdens het avondeten werden we gevraagd met de brancardiers mee te gaan om de rolstoelen van de vliegtuigpassagiers te duwen.

DSCN0070  DSCN0071  DSCN0072

Het was hartstikke leuk om mensen in een rolstoel te vervoeren. Er was makkelijk contact en de mensen waren heel blij en dankbaar dat we meegingen. Tijdens de viering werden Fleur, Myrthe en Gijs gevraagd om kaarsen aan te steken en stukjes voor te lezen. Daarna werden de mensen teruggebracht naar hun hotel en keerden wij ook terug naar het onze.

Al met al was het een dag met veel nieuwe indrukken. We zijn allerhartelijkst ontvangen en kijken naar de komende week uit. Moe en voldaan gingen er velen zo snel mogelijk naar bed. Morgenvroeg worden we om half 7 aan het ontbijt verwacht waarna we aan het programma kunnen beginnen.