Met Hem op weg in de grote Bronck

PROCESSIE PANCRATIUSPAROCHIE 2015

Sacramentsdag, processie en kermis zijn in Heerlen al vele jaren onafscheidelijk. Zo ook dit jaar wanneer onze parochie, na een plechtige hoogmis in een feestelijke stoet door de stad trekt. Wanneer je in deze contreien thuis bent, hoef je je ogen maar te sluiten

om bij het woord processie het beeld te zien van een lint van mensen, met het Allerheiligste in hun midden, dat onder muzikale begeleiding ingetogen zijn weg volgt.

IMG 7959   IMG 7955

Alle voorwaarden voor een mooie processie waren zondag ingevuld. Denk aan feestelijk versierde straten (de jaargetijden buurt spande de kroon met vlaggen,geel/witte linten en ballonnen), mooie rustaltaren op Tempsplein en Oliemolenstraat. Maar ook de devotieplekjes onderweg,waar beeldjes van Jezus of Maria achter de ramen van de huizen te zien waren.

IMG 7996   IMG 7999

IMG 8004   IMG 8008

De harmonie, de raad van oud-prinsen, de leden van de Blauw Sjuut, de stadsschutterij, ze waren allemaal van de partij. En natuurlijk de misdienaars en acolieten, waarvan enkelen het beeld van onze patroonheilige St. Pancratius meedroegen in de stoet.

IMG 7964   IMG 7979

Een afvaardiging van het gemengd koor St. Caecilia ging voor in de gezangen bij de rustaltaren. Ook aan gebed onderweg was gedacht. En het strooien van bloemblaadjes, zo typisch voor een processie, werd door kleine en grote mensen van de kinder woord dienst vol verve gedaan. Het Allerheiligste, gedragen door deken van Galen onder het prachtige baldakijn, is waar het allemaal om gaat.

IMG 7992   IMG 7993

Afgelopen zondag mocht Heerlen het allemaal weer beleven en meemaken.

IMG 7925   IMG 7930

Deken van Galen sprak in zijn preek over de zichtbare en tastbare aanwezigheid van Christus, zoals wij dat met sacramentsdag vieren. Christus die, midden onder ons, meetrekt op onze tocht door het leven. Een tocht waarvan de dood niet het eindpunt is, maar het begin van een nieuw leven bij God; reden waarom de processieroute dit jaar ook over het kerkhof liep.

IMG 8055   IMG 8058

Sacramentsdag, processie en kermis een waardevolle traditie.
Na de processie werd het officiƫle startschot gegeven voor de kermis,
al was daar op dat moment voor sommige kleintjes geen aandacht meer voor.

DSC 0520

Previous ◁ | ▷ Next