Dekenale bedevaart

Leenhof 7

Bedevaart naar Leenhof op 26 mei 2014.

Een bedevaart kun je om verschillende redenen ondernemen. Om over God en het leven na te denken,bijvoorbeeld, of tot bezinning te komen, afstand te nemen van een hectisch bestaan, uit verering voor een bepaalde heilige, om er een paar te noemen.

Leenhof 4   Leenhof 1

Wij gaan een keer per jaar, op uitnodiging van de deken, naar de kapel van O.L. Vrouw van de berg Karmel in Leenhof. Om het dekenaat Heerlen aan de Moeder Gods toe te wijden. Voor wie dat niet weet: een dekenaat is een bestuurlijke en territoriale eenheid binnen de katholieke kerk (Wikipedia). In ons geval omvat het dekenaat Heerlen parochies of clusters van Heerlen, Brunssum, Landgraaf en Voerendaal.

Vroeger trok men voor deze gelegenheid te voet vanuit diverse parochies naar het kapelletje op de grens met Landgraaf. Al lopend en biddend zag je na verloop van tijd pelgrims in kleine en grote groepen van overal vandaan bij Leenhof samen komen. Vandaag de dag gaat iedereen op eigen gelegenheid,

naar keuze te voet, met de fiets of auto.

Leenhof 3

Het zag er niet al te best uit dit jaar. Donkere wolken pakten zich samen boven Heerlen en dondergeroffel rolde over de stad . Wie toch de wandelschoenen aantrok werd in het zicht van de haven getrakteerd op een fikse regenbui. Zodat men zich afvroeg of het wel door zou gaan. Maar zie daar; eenmaal aan de beklimming van de helling naar Leenhof begonnen klaarde het op en bleken al heel wat mensen bij de kapel aanwezig. Aan het begin van de mis scheen zelfs even de zon!

Leenhof 2   Leenhof 5

De H. Mis op deze plaats gevierd, is altijd een speciale belevenis. Tussen de hoge bomen, gezeten op banken en stoeltjes. Ver weg van de wereldse drukte. De vaste gezangen, uit de Russisch Orthodoxe liturgie werden verzorgd door mannenkoor Esprit. Aan het einde van de mis vraagt deken van Galen om Maria’s bescherming voor het dekenaat. Moge op haar voorspraak de parochies en clusters van het dekenaat Heerlen elkaar steunen en bemoedigen en zo ons allen tot zegen zijn.

Leenhof 6