Pelgrimage met Paulus en Johannes - Dag 8

Het Griekse eiland Patmos

Kusadasi-Patmos

Vroeg uit de veren voor een unieke en indrukwekkende dagtocht per boot naar het
Griekse eiland Patmos.

Patmos uit de lucht   Boot-Patmos

Het Jeruzalem van de Egeísche Zee, waar de apostel Johannes de
Openbaring ontving.

Kaartje Patmos   Grot van de H Johannes

We bezoeken de grot waar hij 18 maanden verbleef en we bezoeken
het beroemde Johannieterklooster, waar we de H. Eucharistie zullen vieren.

Johanieterklooster patmos

Vandaag stond de trip naar Patmos op het programma. Een Grieks eiland waar de apostel Johannes 18 maanden in ballingschap heeft doorgebracht. Hij moet ongeveer 95 jaar oud geweest zijn toen hij er was. Voor dit avontuur, met de boot, moesten we vroeg uit de veren. Enkele reis 4 uur varen. Om 05.00 u. opstaan, 05.45 in de bus en om 06.15 voeren we weg. Bij de kade lag onze boot al te wachten… Zoek de 10 verschillen.

IMG 7053   IMG 7058

Na de eerste vaarindrukken te hebben opgedaan waren we wel eens benieuwd wat er in ons ontbijtpakket zat. Het was niet te vergelijken met de afgelopen ontbijtbuffetten, maar wel heel hartelijk dat er moeite voor ons was gedaan. Het was wel even behelpen, vooral omdat we geen bestek hadden, maar een zakmes, roerstaafje of andere technieken doen het ook.

IMG 3689   IMG 7145   IMG 3705

En dat onder het zicht van opkomende zon achter de kustlijn van Turkije. Ja, we treffen het wel. Een rustige zee, heerlijk zonnetje op boot en het vooruitzicht van de ontmoeting met de apostel Johannes op de plek waar hij de Apocalyps, de Openbaring, had ontvangen.

Eindelijk kwam het eiland in zicht. En even later hadden we weer vaste grond onder de voeten. Een bus stond al klaar om ons naar onze eerste bestemming te brengen; het klooster. Hier was ook een kerk gebouwd die gewijd was aan Johannes. Een Nederlandse gids, Ruud, verwelkomde ons. Deze gids deed vooral zijn rondleidingen in het Engels en moest daarom soms naar de Nederlandse woorden zoeken. Maar naar één ding hoefde hij zeker niet te zoeken, namelijk zijn bestemming. Die had hij gevonden op het eiland Patmos. Patmos was zijn leven geworden, waar hij nu 5 jaar woonde. Hij had de drukte van Nederland voorgoed achter zich gelaten, zei hij. Van een stressvol jachtig bestaan naar een rustig leven met een heerlijk klimaat. Het werd voor ons te begrijpen dat Johannes op dit vredige eiland zich thuis heeft kunnen voelen en de mogelijkheid had om de Openbaring van God, de Apocalyps, te kunnen ontvangen.

IMG 7174   IMG 7178   IMG 7195

Maar eerst dus het klooster. Het klooster waar bleek dat we niet de Mis konden vieren die op het programma stond. Daardoor improviseerde de Deken met een Woorddienst. Die werd onderbroken doordat opeens de religieuzen van het dorp tijdens onze viering de Kerk in kwamen lopen. In optocht kwamen de papa’s, de geestelijken, met enkele iconen aanlopen. Het waren iconen uit de Kerk waarmee ze door het dorp rondgetrokken om de huizen te zegenen. Dit is een Grieks Orthodox gebruik. Het kerkje bleek te klein voor onze groep EN de binnenkomende papa’s. Je merkt toch dat de orthodoxe en katholieke tradities van elkaar verschillen. Zo werden we kritisch bekeken omdat we onze rugzakken nog om hadden. Dit wees op een gebrek aan respect. Gelukkig waren we net klaar met de woorddienst.

IMG 7245   IMG 7253

Na een bliksembezoek aan het museum, dat ook in het klooster lag, vertrokken we naar de grot van Johannes. Een grot op het eiland waar hij naar toe trok om te kunnen bidden en schrijven. Hier heeft hij de Openbaringen ontvangen. Dit goddelijk woord zou zo krachtig zijn geweest dat de steen van de grot in drieën was gespleten. Wij kregen de ruimte om hier in stilte voor een tijdje te zijn. Toch een bijzonder plek.

Na 18 maanden werd Johannes gratie verleend en kon hij terugkeren naar Efeze. Daar is hij als de enige apostel een natuurlijke dood gestoven. Ook wij gaan morgen naar Efeze, maar voordat we de kant van Turkije weer op zouden gaan, gingen we eerst nog naar “de Griek”. Na 8 dagen van Turks eten te hebben genoten, was de Griek een welkome afwisseling.

IMG 7263   IMG 7265   IMG 7264

Na drie uurtjes op Patmos hadden we alles gedaan wat je kon doen op dit kleine eiland; we hebben alle religieuze plaatsen bezocht, genoten van de culinaire Griekse keuken en er was ruimte om te shoppen. Om 14.15 uur vertrok onze ferry terug naar Turkije.

IMG 7269   IMG 7271

We moesten goed oppassen om niet de boot te missen. Heerlijk genietend van zon, zee (zonder zand) en… (heel veel) wind gingen we al deinend terug naar Turkye.

IMG 0772   IMG 7279   IMG 7292

Na ons heerlijke avondeten en al dan niet een frisse duik, is het fijn als we zo eens NIET in slaap worden gewiegd. Welterusten!