Pelgrimage met Paulus en Johannes - Dag 7

Kusadasi

Denizli-Kusadasi

Om even bij te komen van alle indrukken van de afgelopen drukke dagen reizen we
vanochtend richting de kust.

sentinus hotel Kusadasi

Vroeg in de middag zullen we aankomen in Sentinus Hotel te Kugadasi.

Huisje van Maria

De H. Eucharistie vieren we vandaag in Selcuk, bij het huisje van Maria, dat
we aansluitend kunnen bezoeken.

Doordat voor vandaag de mis gepland stond bij het huisje van Maria, bleef er deze morgen tijd over voor een paar van ons om voor de laatste keer de combinatie van shock- en watertherapie te ondergaan. Dit betekent in de praktijk een afwisseling van (heel) koud naar (heel) warm water. Meteen nadat de wekker was gegaan spongen we in het (koude) zwembadwater en waarna we na een aantal baantjes gezwommen te hebben (vlug) naar het (lekker warme) thermaal bad renden.

Na een vlug ontbijt hebben we weer alle koffers naar buiten gedragen en begon onze derde reisdag terug richting de kust. Zoals we al eerder hebben verteld, ruikt onze bus iedere ochtend naar de deodorant die onze broers/zoon’s gebruiken. En vandaag zagen we inderdaad een spuitbus Axe in de prullenbak liggen. We zijn eens benieuwd waar onze bus morgenvroeg naar zal ruiken.
Vandaag was de afstand die we zouden afleggen niet zo groot als de voorgaande reisdagen. En toen de eerste anderhalf uur voorbij waren, was het tijd voor een koffie-, oh sorry, theepauze. Het weer was geweldig en we probeerden zo snel mogelijk om lekker met onze gezichten in de zon te kunnen zitten.

De kapitein zorgde in de tussentijd dat zijn geliefde bus weer een wasbeurt kreeg en hielp zelf mee met het droogtrekken van de ramen zodat wij weer mooie foto’s konden maken van het landschap dat we aan ons voorbij zagen trekken.

IMG 6953   IMG 7023   IMG 7028   IMG 7038

De deken maakte van onze reistijd handig gebruik om ons nog eens wat bekender te maken met de persoon van Paulus. Hij schijnt altijd in ‘gelovige actie’ geweest te zijn, wat betekent dat hij niet geloofde in toeval, maar leefde met de gedachte dat ook wat we onderweg tegenkomen ons iets te zeggen kan hebben, en vertrouwde op de werking van de geest. Dit werd ons uitgelegd aan de hand van een voorbeeld: soms denk je dat de bus moet nemen naar een vriend, om diegene te bezoeken. Maar terwijl je bij de halte staat blijkt de bus niet te komen. Je wacht en wacht en maakt je druk, want je had toch bedacht dat je die vriend wilde bezoeken vandaag. Het zou kunnen zijn dat het feit dat de bus niet komt, jou wil zeggen dat je die vriend misschien niet moet bezoeken. Met zulke signalen leefde Paulus. Maar hij wist ook, en ook dat geldt voor ons, dat je op diezelfde manier ook van een goed voornemen afgebracht kunt worden, door te snel op te geven. De manier om hiermee om te gaan is om te zoeken hoe je je eigen wil kunt onderscheiden van wat de geest je ingeeft… een uitdaging die ons een leven lang kosten om onder de knie te krijgen.

Bezinning Paulus deel 4

Na de lunch stond het hoogtepunt van de dag op het programma: een bezoek aan het huisje van Maria waar ze 9 jaar gewoond heeft. Celcuk heet nu de plek waar dit is. Het is de plaats waar Maria samen met Johannes naar toe is getrokken en waar Johannes voor haar een huisje gebouwd heeft. ‘Een goed verstopte plek’, werd er onderweg gezegd. Slingerend zo`n 6 kilometer een berg omhoog en toen: …we waren er. We hoorden van de deken dat het gebied rond het huisje van Maria, een heiligdom, Vaticaans grondgebied is. De Turkse staat heeft dit aan het Vaticaan geschonken. Er waren daarom ook bewakers aanwezig. En wij zijn dus vandaag heel even in een ander land geweest.

IMG 0739   IMG 6973

We zouden er de Heilige mis bijwonen, maar het was even de vraag of het door zou gaan. Onze gidsen waren druk aan de slag geweest om het te regelen. We hadden tijdens de Pauluslezing al gehoord dat je soms moet doorzetten om iets voor elkaar te krijgen. Deze herinnering gaf een extra zetje en dat leverde resultaat op. We werden er allerhartelijkst ontvangen en mochten meteen bij aankomst door naar de kapel. Voor het eerst deze reis kwamen we in een ‘vertrouwde omgeving’ terecht en stond de deken weer eens achter een echt altaar in plaats van tot altaar omgebouwde hoteltafels. Een ‘ander land’ dat ons dus heel eigen overkwam.

IMG 6987   IMG 6989

Na onze Mis kregen we nog een uur de tijd om over het kleine “Heiligdom” te lopen en natuurlijk zijn we allen het huisje van Maria gaan bezoeken. Broeder Frederik heeft in het huisje ‘stiekem’ een foto gemaakt, wat de bordjes aan de muur eigenlijk verboden…

IMG 6998   IMG 7034

Het verbaasde ons op de een of andere manier toch niet. Vanzelfsprekend werden daarna ook de souvenirwinkels door menigeen aangevallen, want zeker van deze bijzondere plek wilden we toch graag, naast de innerlijke herinneringen, ook tastbare herinneringen mee naar huis nemen. En dat mogen we over twee dagen, op donderdag nog eens dunnetjes overdoen, want dan staat nog een keer een bezoek aan Maria op het programma. En zoals de deken het zei, “als we overmorgen weer naar Maria gaan, kunnen we al bijna zeggen dat we kind aan huis bij haar zijn”, en dat is geen slechte gedachte.

IMG 0667   IMG 0684   IMG 7050

We kwamen vandaag aan bij ons laatste hotel, en de dapperen onder ons gingen opnieuw de zee in, die aan het einde van ‘ons straatje’ ligt. Dat zal vast niet de laatste keer geweest zijn.