Pelgrimage met Paulus en Johannes - Dag 6

Pammukale: het katoenkasteel

Denizli-Pammukale

Vandaag staat een wandeling langs
de ruïnes van de antieke stad Hiërapolis en bekijken we de Necropolis.

Hierapolis-Necropolis

Daarna bezoek aan één van 's werelds bekendste natuurwonderen op het
programma: het "katoenkasteel" Pamukkale, een massief van kalksteenterrassen waar
water uit de hete bron over stroomt.

Katoenkasteel

Vanmorgen begonnen we de dag met een mis, in opnieuw een geïmproviseerde kapel. Deze keer hadden we onderdak gekregen in de meeting room in gebouw zeven. De deken had duidelijk nagedacht over de locatie waar we terecht gekomen waren. Hij begon de mis met de gedachte dat we niet dichter bij Paulus hadden kunnen zijn als op deze plek. Ook Paulus heeft namelijk op deze manier de Eucharistie gevierd, met de mensen die door hem tot geloof gekomen waren. Het enige verschil was dat wij een onder-zaal hadden, en hij destijds een bovenzaal.

Na het ontbijt kregen we als eerste een korte en kleine, maar mooie indruk van Pamukkale. We stopten onderaan de witte massa, in een park dat men daar heeft aangelegd. Het eerste wat ons opviel was het enorme heldere en lichtblauw schijnende water. Maar pas toen we vanmiddag boven kwamen, konden we goed de grote oppervlakte overzien en kregen we een … Voordat we meer vertellen over onze ervaringen, leggen we eerst nog even uit wat Pamukkale eigenlijk is: ergens onder de rotsen, in de berg, zit een bron waaruit water stroomt van een speciale minerale samenstelling (vooral veel kalk) en met een constante temperatuur van 56 graden. Het water is al jarenlang over de rotsen gestroomd, en heeft daardoor een soort hele grote stalagmiet gemaakt van de rots.

Na een eerste kennismaking met Pamukkale zijn we met de bus naar een leerfabriek (zeg maar groothandel in jasjes aan aanverwante leerartikelen) gereden. Allereerst kregen we weer een kop thee aangeboden wat een soort appelsap bleek te zijn, als teken van warm welkom. Daarna hebben we met bijna de hele groep naar een modeshow gekeken. Studenten die daar werkten lieten ons de nieuwste (denken we) leren jasjes zien. Na deze modeshow werden we losgelaten in de winkel zelf. Daar hing het vol met jasjes en hoopten ze natuurlijk dat wij een van deze jasjes zouden kopen.

IMG 0675   IMG 0678   IMG 0679

Binnen 10 minuten zaten we toch weer buiten en alleen een enkeling liep met een kleine aankoop naar buiten. Buiten hebben we lekker in het zonnetje gezeten. Wij Nederlanders lopen toch niet zo warm voor deze verkooptechnieken. Al gauw haalde Mattie de liedboekjes uit de bus en hebben we de andere reizigers twee liedjes aangeleerd: “Vuur van Uw liefde” en “Vaar naar het diepe”. Dit leverde een groep nieuwe sopranen en alten en ook de mannengroep werd uitgebreid met “sterzangers”. Op het moment dat we wilden vertrekken bleken er twee schaapjes niet bij de kudde te zijn. Blijkbaar hadden ze bij het woord leer en modeshow onraad geroken en hadden het hazenpad gekozen. Na een belletje kwamen de schaapjes weer op het droge.

Zo werd de tijd volgemaakt en na ons concert zijn we met de bus vertrokken naar ons lunchadres. De lunch was weer prima en daarna vertrokken we wederom naar de Pamukkale en met name de Hiërapolis, een oude stad waar veel resten van bewaard zijn gebleven.

Daar gingen we ook naar de Philippuskerk, maar niet voordat we weer eens een korte stop maakten voor het toiletbezoek. We kwamen op weg daarheen een reuzenhaan tegen, en natuurlijk moesten we daarmee op de foto. Later vroegen we aan onze gids waarom er nu juist een haan op dat pleintje staat. Hij vertelde dat het een afbeelding van een bijzonder, regionaal ras was, dat we hier zagen: deze hanen kunnen wel 20 seconden kukelen!

IMG 0682   IMG 0686

Van de kerk was niet veel meer over, maar wat er te zien was gaf wel een goede indruk van hoe het geweest was. Men was nog steeds bezig met restaureren en opgravingen.

IMG 0692   IMG 6748   IMG 6786

Na deze bezichtiging liepen we naar de kalkplateaus...

IMG 6856   IMG 6825   IMG 6814

...alwaar we onze schoenen uit konden doen en door het warme water konden lopen. Het was verboden om te ver af te wijken van de aangewezen plateaus want anders werd er driftig op een fluitje geblazen door een toezichthouder. Dit blijkt men te hebben ingevoerd, omdat door het veelvuldig gebruik voor het massatoerisme in de afgelopen decennia al veel van de ontstane kalkterrassen aan het afbrokkelen of vervuilen was. Het was voorzichtig lopen, want alhoewel het glad lijkt, blijkt toch dat we teveel zijn gewend aan onze fijne (inleg)zolen. Na genoten te hebben van het water, voetjes afdrogen en even verder lopen langs de plateaus om te genieten van het fraaie uitzicht.

IMG 0709   IMG 6807   IMG 6816

IMG 6840   IMG 0719

We delen hier alles, zelfs een sinaasappeltje delen we met zijn tweeën. Gelukkig heeft de broeder ook hier altijd een gevulde rugzak bij zich met allerhande lekkernijen. Hij voorziet ons van proviand; Joost mag weten waar hij dat vandaan haalt? Fijn dat een van onze jonge thuisblijvers hem een zak napoleons heeft gesponsord voor de reis, want daar genieten we met zijn allen zo van dat er nog maar drie over zijn…

IMG 0721   IMG 3649

Na de bezichtiging van de kalkplateaus kregen we een korte tour van een uur, door de dodenstad, de necropool bij Hiërapolis. Diverse graven van allerlei formaat waren er te zien. Allemaal opengebroken, geplunderd door schatrovers of beschadigd door aardbevingen. Naast kleine sarcofagen waren er ook grotere grafhuizen en grafheuvels (Tumulus). Al met al een dooie boel waar geen plekje meer vrij is. Helaas… ;-)

IMG 6796   IMG 6922   IMG 6930

In ganzenpas liepen we na afloop met een stel naar het hotel terug, de andere helft ging met de bus terug.

Bij het hotel aangekomen trokken sommigen van ons gauw het zwempak of de zwembroek aan om te gaan zwemmen. Enkelen waagden zelfs een duik in het koude zwembad en de rest zat in het warme thermaal bad. Moe en voldaan liep ook deze dag weer ten einde. Morgen gaan we weer de bus in en moeten we weer wat kilometers afleggen om bij het volgende hotel te komen.