Pelgrimage met Paulus en Johannes - Dag 2

Izmir

We beginnen onze reis in Ízmir, het vroegere Smyrna.
In de St. Polycarpkerk, de oudste kerk van lzmir
die de zeven kerken van de Apocalypsgemeenschap symboliseert,

vieren we de H. Eucharistie.

Daarna starten we de stadstour met een bezoek aan de
overblijfselen van de Romeinse Markt, de Agora. Van de Romeinse markt lopen we via de
hedendaagse kleurrijke Turkse markt richting de Ottomaanse klokkentoren en de oude
Acropolis voor een prachtig uitzicht.

Na de lunch reizen we naar ons tweede
overnachtingadres Hotel Halic Park in Dikili.

Halic Park Hotel Dikili

Zoals aangekondigd door de gids, werden we om 6.30u gewekt door de telefonische wekservice van het hotel. We begrepen gisteravond al dat het geen uitslaapvakantie gaat worden. Maar de meesten van ons waren al veel eerder wakker... namelijk door het geluid dat door de speakers schalde, die op de minaretten van iedere moskee te vinden zijn. Het is voor de moslim-gelovigen een oproep voor het eerste gebed van de dag, rond zonsopgang. Eigenlijk zoals bij ons de kerkklokken luiden. Alleen is dit geluid echt niet te negeren; of wie weet, wennen de inwoners hier er ook wel aan. Maar liefst 95% van de Turkse bevolking is Islamitisch, waarvan het grootste deel Soenitisch is(een van de twee stromingen van de Islam, die we beter kennen sinds de eerste Golfoorlog).

Uiteindelijk zaten we om 7.00 uur aan het ontbijt.

Daarna gaf de deken een verdieping over het leven van Paulus, zodat we hem beter leren kennen en zijn geschreven woord beter kunnen leren smaken. Zodat de teksten meer voor ons kunnen gaan leven. Paulus was een knappe kop maar hij leerde, anders dan veel tijdgenoten, niet perse van de filosofen, maar vooral van het leven. En het was ook vooral zijn eigen leven waarmee hij getuigde van zijn geloof in de verrezen Heer. Voor ons is het vaak moeilijk om juist door onze daden ons geloof aan anderen te laten zien, het risico is namelijk dat we blijven hangen in de woorden van ons geloof. Zoals we weten zijn daden en woorden samen nodig om te laten zien waar het in het leven om gaat.

Hoewel we niets lezen over Paulus' interesses, weten we door de manier waarop hij zijn brieven schreef, dat hij van sport hield. Dat zien we aan de voorbeelden die hij gebruikt. Een vergelijking die Paulus bijvoorbeeld maakt is als volgt: de weg van de christen is als die van de sporters die de wedlopen houden. Zoals zij hiervoor veel achterwege laten om de overwinning en de prijs te behalen, zo lopen wij in ons leven een wedloop om de eeuwige prijs te behalen.

Bezinning Paulus deel 1

Bezinning Paulus deel 2

Na een half uurtje lezing gingen we terug naar onze kamers om onze koffers te halen en gingen we op weg naar de Polycarpuskerk. Onderweg vertelde onze gids allerlei geschiedkundige wetenswaardigheden.

Hij vertelde o.a dat de tupen van hier naar Nederland zijn gebracht....!?

En maakten we een paar keer een tussenstop o.a. bij Asansor in de Darius Morenostraat.
Van daaruit gingen we met een lift naar boven en hadden we een prachtig uitzicht over de stad en de havenwijk van Smyrna, de naam die Izmir vroeger had. We hoorden dat Turkije voor het grootste gedeelte in Azië ligt en maar 5% van Turkije ligt in Europa, o.a Istanbul.

IMG 0381IMG 0392IMG 5726

IMG 5735IMG 5738

We zijn door de markt of te wel de bazar heen gelopen, op sommige plekken overdekt door zeilen.

Je kunt daar kopen wat je wil.
Je kunt het zo gek niet bedenken van souvenirs, kruiden, vruchten, vissen, alle onderdelen van de kip en, niet te vergeten de schapenhoofden, inclusief de ogen, die gewoon in de vitines liggen of hangen.
Ondanks alles maakt het een schone indruk, de mensen zijn vriendelijk.

IMG 5773IMG 5774

Wat ons wel opvalt is dat er veel honden en katten los lopen.
Ze liggen lekker in het zonnetje te zonnebaden en je snapt nu de uitdrukking:" een hondenleven hebben"!
Je kunt deze uitdrukking op twee manieren uitleggen...
De gids legde ons uit dat in het moslimgeloof katten en honden onreine dieren zijn, en daarom mogen deze dieren niet in huis komen. De gemeente heeft alle dieren gechipt, die als een soort gezamenlijke gezelschapsdieren toegestaan worden. De winkeliers voeren deze dieren. Het is dus een situatie die door deze bevolking zo gewild is. Dat geeft ons een iets ander zicht op de zwerfhondenprojecten, die deze honden ter adoptie in ons land aanbieden.

We zijn bij de opgravingen van de agora of te wel een marktplaats uit de romeinse tijd geweest. De gids vertelde ons dat men van plan is om bestaande gebouwen af te breken, om zo meer van de oude resten, onder andere een amfitheater, bloot te leggen.

IMG 0402IMG 5782IMG 5786

Tijdens de mis in de Polycarpuskerk kwam de deken terug op het leven van de heiligen, en de voorbeelden voor ons eigen leven: iedereen komt in zijn leven het lijden tegen. Vroeger of later is er lichamelijk of geestelijk lijden. Het lijden is onder te verdelen in twee soorten; het lijden dat we zelf verkiezen, en het lijden dat ons overkomt, wat het moeilijkste is. Juist in het (ver)dragen van dat lijden dat ons overkomt ligt de grootste zegen voor onze hele omgeving. Zo werden we ons ook bewust dat het lijden van Stefanus niet zinloos was, maar door het lijden dat hem overkwam, en dat hij verdroeg, werd het eerste begin gemaakt voor de bekering van Paulus. Paulus was getuige van de steniging van Stefanus, die de hemel open zag en op dat moment zei: "Heer, vergeef het hun want zij weten niet wat ze doen".
In de kerk vonden we prachtige schilderingen op wanden en plafonds. Onder andere een afbeelding van Polycarpus, die gemarteld werd vanwege zijn geloof; hem werd letterlijk het vuur aan de schenen gelegd, waarna hij levend verbrand werd. Onze uitdrukkingen en spreekwoorden zien we hier op allerlei wijzen om ons heen.

IMG 0411IMG 0409

Na de mis maakten we een stop bij een gezellig cafe, en konden daarbij, tegen alle (weers)verwachtingen in, lekker buiten op het terras in de zon van onze koffie of thee genieten onder een paar hele grote palmbomen. We hebben daar nog eens aan de gids gevraagd, hoe we zijn naam nu eigenlijk moesten uitspreken en schrijven. Hij maakte een grapje met ons en schreef zijn naam op in het Islamitisch. Zo konden we er natuurlijk niets mee, want die taal verstaan en lezen wij niet. Later leerden we dat zijn naam niet Chalil, maar Celil is, uitgesproken als 'dzjeeliel' en dat de naam van de kapitein/chauffeur is: Izzet, met dubbele z van ZZTOP. Daarna reden we met onze bus door naar de locatie voor de lunch. Met uitzicht op de zee kregen we een lekkere soep, linzen denken we, en toen die op was kreeg de rest van de groep een lekkere tomatensoep en vervolgens nog een hoofdgerecht. We zagen hoe Celil ervoor zorgde dat alles vlot en soepel verliep voor zijn gasten. Je kunt merken dat hij ons echt als zijn gasten ziet.

IMG 0419IMG 5818

Na de lunch vertrokken we naar onze nieuwe uitvalsbasis, het hotel in Dikili waar we de komende drie dagen zullen blijven, liggend aan de zee! Een prachtig hotel blijkt het te zijn, dat letterlijk aan de zee ligt. Een aantal moedige medereizigers waagden een duik in het blijkbaar heerlijke zeewater. Dat het best koud was, hoorden we vanaf het balkon, toen iemand zei tegen de volgende die erbij kwam staan: je moet alleen even goed doorademen, dan is het lekker...

IMG 0422IMG 0423 IMG 0429 IMG 0430

In een tweede lezing van de deken kregen we een typering van Paulus als persoon. Hij blijkt extravert te zijn geweest, met veel sociale contacten, waaronder behalve veel vrienden, bekenden en apostelen, ook leerlingen en bekeerlingen. Hij zou niet zonder gekund hebben! Hij had voor ieder een persoonlijke boodschap. Van lage sociale klasse tot hooggeplaatsten, dat maakte hem niet uit. Hij was altijd betrokken met hart en ziel, was als een vader voor wie hem dierbaar waren. Omdat hij uitgesproken standpunten had waren er ook veel misverstanden. Toch had hij ontmoetingen met iedereen, goede vrienden en bestrijders. Hij kon namelijk heel furieus zijn, maar ook snel vergeven en vergeten. Hij wist altijd de liefde in mensen aan te boren.

We sloten daarna de avond af met een gezellige maaltijd met een uitgebreid koud en warm buffet, en een toetjesbuffet waaruit het moeilijk kiezen was.