Pelgrimage met Paulus en Johannes - Dag 1

Heenreis

Vanmorgen om half 6 begon een aantal pelgrims met een eucharistieviering in de dag-kapel in Welten.
Vervolgens gingen we naar het station in Voerendaal, onze opstapplaats, waar de bus op ons stond te wachten.’
Auto’s werden weggebracht, koffers ingeladen, handen geschud, afscheidskussen natuurlijk en zo vertrokken we om half 7 richting Schiphol.
We werden uitgezwaaid door de kinderen, echtgenoten, vrienden en een “Israëlganger” die twee jaar geleden met ons mee is gegaan, maar nu niet van de partij kon zijn.
In de bus lagen al snel mensen te slapen en anderen te snotteren.
Rond de klok van tien kwamen we op Schiphol aan en daar voegde Maud uit Oegstgeest zich bij ons.
We checkten in, leverden onze koffers in en gingen toen met zijn allen een cappuccino drinken.
Bij het bestellen maakten sommigen het nog even spannend wat tot grote hilariteit leidde. Namelijk niet iedereen begreep dat een door de bediende geschreven naam op een beker betekende dat die beker voor de persoon was die op de beker stond. Maar uiteindelijk kreeg iedereen toch nog zijn eigen bestelling, ook al was het op het nippertje.

IMG 0322IMG 0325

Wat later dan was afgesproken stegen we eindelijk op.

IMG 0327IMG 5683

Al snel kwamen de stewardessen met hun karretjes langs en kregen we een uitgebreide maaltijd met voor- en nagerecht.
Met smaak peuzelden we het op.

IMG 0330IMG 0331

Om half 5 kwamen we aan in Istanbul.

Bij aankomst regende het, maar dat kon onze pret niet drukken.

Met een bus werden we van het vliegtuig naar de aankomsthal gereden om daar opnieuw in te checken voor onze volgende vlucht.

We moesten opnieuw door de douane, dat betekende dat de schoenen weer uit moesten, de riemen weer af en al onze spullen in bakken.
Precies op tijd kwamen we weer terug bij bus die ons naar het volgende toestel bracht.
Op deze binnenlandse vlucht genoten we van de wolkenpracht.
We vlogen letterlijk met ons hoofd in de wolken.
We zagen schapenwolkjes aan ons voorbijtrekken en ook regenwolken ontbraken niet. Achter de wolken scheen ook de zon.

IMG 0353IMG 0354IMG 0359

In een mum van tijd landde het toestel op de vluchthaven in Izmir.

Toen we daar aankwamen stond de gids ons al op te wachten, hij bracht ons naar de bus die ons naar het hotel zou brengen.

De gids sprak vloeiend Nederlands, hij was in Nijmegen opgegroeid, maar toen hij ouder werd is in Turkije gaan wonen.
Hij vertelde dat Nijmegen voor hem de mooiste stad ter wereld was geweest totdat hij in Istanbul was gekomen.
Hij heet Chalil en evenals de chauffeur van de bus die Izet heet zijn ze beiden vernoemd naar hun grootvaders.
Chalil vertelde ons dat het in Turkije gebruikelijk is om de chauffeur van een bus kapitein te noemen omdat hij meer verantwoordelijkheid draagt dan de bestuurder van een personenauto.
Volgens Turkse traditie worden de reizigers, gasten genoemd.
Hij zei ook dat Izmir de derde grootste stad van Turkije is met 4 miljoen inwoners.
Ankara de hoofdstad telt 7 miljoen inwoners en Istanbul is de grootste stad van Turkije en telt 16 miljoen inwoners.

Toen we aankwamen bij ons hotel, hotel Blanca, konden we meteen aan tafel.

Het eten was heerlijk en onze kamers zijn geweldig.