Lourdes - Dag 1 en 2

Eindelijk was het zo ver! De reis van 12 jongeren en 2 begeleiders naar Lourdes als brancardier was begonnen.

Vrijdag om 10:00 verzamelden we bij Marieke en Theo om daar samen aan de slag te gaan om dansjes en liedjes te oefenen, die we in Lourdes tijdens de activiteitenmiddag zouden uitvoeren.Dit oefenen was een waar kippenhok, vooral als je nagaat dat er 10 dames en 4 komieken van heren meegaan. Vervolgens gingen we met zijn allen aan tafel. Marieke had zoals gebruikelijk te veel, maar wel lekkere macaroni gemaakt en Mia ontfermde zich over de sla. Nadat de vergeten labeltjes gemaakt waren en alle koffers ingepakt waren, zijn we met 4 auto's naar Klimmen vertrokken, waarna de vader van Britt ons, via Berg en Terblijt, naar Maastricht heeft geleid. Hierdoor hebben we alle files ontweken.

IMG 5357  IMG 5355

Eenmaal in Maastricht aangekomen, bleek dat onze Lourdestrein een uur vertraging had. Alhoewel dit gecompenseerd werd door (gratis!) koffie en thee, was het toch nog lang wachten. Zodra de trein kwam, ging iedereen naar zijn eigen coupé en werden de thuisblijvers uitgezwaaid.

223156 560509073986082 534092969 n  179755 560516753985314 1745614962 n  IMG 5366

Al snel hierna ging Max enthousiast, onder supervisie van Vivian, aan de slag met de sjaals, waar hij voor iedereen een stropdasknoop in legde. Verwoede pogingen van Gijs en Cyriel mochten niet baten.

IMG 5393  IMG 5371

Na ongeveer een kwartier rijden, werden wij in het buffetrijtuig bij elkaar geroepen voor een kennismaking, waarna de werkzaamheden snel begonnen. Zo werden zes van ons meteen ingezet om de gehele trein van koffie en thee te voorzien. De andere zes "mochten" dan de volgende ochtend aan de slag.

Tijdens deze drankrondes krijg je een flinke kan (20 liter) kokende vloeistof op je rug gegespt. Hierna volgde een wandeling door de smalle gangpaden van de wagons. Hierbij was het belangrijk om niet te bukken en niet voorover te vallen. Nadat we als groep weer verenigd waren, aten we samen het avondeten en hebben we een spel gedaan. Om 21:30 zijn we een late snack gaan eten en stuitten we op een cameraploeg, die ons de nodige vragen stelde. Een uurtje later waren we weer terug in wagon 14, waar we alles voor de nacht gereed gemaakt hebben. Hierna gingen we slapen... of niet?

Na een onrustig nachtje slapen in een rijdende trein en een vermiste Wim, was het vroeg dag. Vandaag was de andere helft van de groep aan de beurt om met koffie en thee rond te lopen. De hete dranken zaten nog niet goed en wel in de bekers, toen bleek dat we er bijna waren. Eenmaal uitgestapt op het perron werden we meteen aan het werk gezet.

IMG 5413  IMG 5600

Nadat alle koffers op grote karren waren geladen en de trein leeg was, zijn we alle 12 de coupés nagelopen om ongeopende, nog bruikbare spullen te redden van de prullenbak.

IMG 5419  IMG 5422

Vervolgens hebben we een rondleiding door Lourdes gekregen. In de middag kregen we een warme lunch, die echt veel te veel en te uitbundig was. Je had al het idee dat je je avondeten ophad, terwijl de dag nog moest beginnen. Met volle magen gingen we de heiligdommen van Lourdes bekijken en maakten we kennis met de werkzaamheden van de vrijwilligers.

IMG 5428  IMG 5429

IMG 5434  IMG 5450

In het zorghotel bezochten wij een 93-jarige zuster die speciaal voor ons, spontaan en uit dankbaarheid voor onze vrijwillige inzet, het "Ave Maria" zong.

IMG 5442  IMG 5457

We maakten nog een rondje over het terrein met onze begeleider en ontfermer John Pletzer die overal iets over wist te vertellen. Zo kwamen we onder andere ook in de ondergrondse Pius de tiende-kerk, waar wel 25.000 mensen in passen.

Er was nog even tijd voor een groepsfoto, waarna rond 15:30 onze groep werd opgesplitst: een groot deel ging het kerkkoor versterken, terwijl Myrthe en Britt de kaarsen mochten dragen; Max en Wim boden waar nodig hulp aan bij de rolstoelen. Een uur later volgde de H. Mis. Na deze mooie dag met veel indrukken, kregen we vrije tijd, maar tijdens het avondeten werden we gevraagd met de brancardiers mee te gaan om de rolstoelen van de vliegtuigpassagiers te duwen.

DSCN0070  DSCN0071  DSCN0072

Het was hartstikke leuk om mensen in een rolstoel te vervoeren. Er was makkelijk contact en de mensen waren heel blij en dankbaar dat we meegingen. Tijdens de viering werden Fleur, Myrthe en Gijs gevraagd om kaarsen aan te steken en stukjes voor te lezen. Daarna werden de mensen teruggebracht naar hun hotel en keerden wij ook terug naar het onze.

Al met al was het een dag met veel nieuwe indrukken. We zijn allerhartelijkst ontvangen en kijken naar de komende week uit. Moe en voldaan gingen er velen zo snel mogelijk naar bed. Morgenvroeg worden we om half 7 aan het ontbijt verwacht waarna we aan het programma kunnen beginnen.