4de dag in de voetsporen van Jezus

Zeer vroeg in de ochtend, om de drukste tijd enigszins te vermijden, volgen we de Via Dolorosa tot Golgotha (kruisweg).

Dag 4-VMkopie Small

's Middags: Bezoek aan Ein Karim met de kerk van Johannes de Doper en de kerk van de Visitatie.

Dag 4-NMkopie Small

Dag4 01  Dag4 02

Vandaag stonden we netjes in de lijn van de afgelopen dagen, wederom een half uur vroeger op. Dus vertrek voor de kruisweg om 6.00 uur. Om ons te pesten of om het boete karakter te betonen.. nee hoor, maar we hebben gezien hoe die straatjes in de binnenstad er uit zien als het leven net ontwaakt is. Om een beetje in stilte en rust te kunnen bidden is vroeg uit de veren een goed idee. In de loop van de nacht was het weer verder veranderd en hadden we de eerste echte regen. Ook een mooie ervaring. De Deken gebruikte dit bij de inleiding van de kruisweg dat we in ons leven dit vaak tegen komen, als er mooie dingen te gebeuren staan dat men ons door iets minder aangename dingen van de kaart probeert te brengen.

Dag4 03  Dag4 04

Op weg door de stad volgden we de kruisweg terwijl nog de laatste druppels naar beneden druppelden. Omdat de straten leeg waren kregen we een goed beeld over hoe Jezus de kruisweg heeft gelopen. Naar beneden, scherpe bocht, val en daar ontmoet Hij zijn moeder. Een stukje verder en daar gaat het sterk naar boven en daar wordt Simon gedwongen om Hem te helpen. De troost van Veronica, de wenende vrouwen en de uitputting. Bij elke statie werd eerst een passage uit de bijbel gelezen en daarna verwoordde de Deken het gegeven naar gebeurtenissen van ons eigen dagelijks leven. Dat het voor ons ook zaak is om ons eigen kruis op nemen is! Dat we het aannemen en in geloof gaan dragen.

Eenmaal thuis waren we allen blij met een heerlijk “ontbijtje”. Na even wat rust genoten te hebben gingen we met de bus op stap naar Ein Karem. De plaats waar Elisabeth woonde. Op de weg daar naar toe gingen we nog bij de graf-tuin langs. Daar waar volgens de Protestanten het graf van Jezus is. Een mooie tuin aangelegd met allemaal planten en bomen uit deze streek. Daar werden we door de gids van daar, Ivan, verwelkomd.

Dag4 05  Dag4 06

Boven in the Skull-mountian (Golgotha, Schedelhoogte) konden we gaan zitten en kregen we een uitleg over het hoe en waarom van deze plaats.

Dag4 07  Dag4 08  Dag4 09

De gids wees ons op de vorm  van een schedel in de wand van de rots en vroeg of iedereen dat zag. Onze blinde man zei in alle eenvoud: nee ik zie het niet. We moesten er allemaal erg mee lachen en hij zelf ook. Maar de Gids was erg geraakt door de eenvoud waarmee hij zijn vraag beantwoordde. Voor enigen onder ons een getuigenis van het aangenomen kruis in zijn leven.

Dag4 10  Dag4 11

Aansluitend gingen we verder naar beneden waar nog een graf uit de tijd van Jezus te zien was. Een verrijking om te zien hoe het er in die tijd uit gezien zou kunnen hebben. Ivan, de gids wiens ogen geopend waren door de blinde haalde extra de sleutel van het hek in het graf om onze blinde te laten “kijken” naar de plaats waar Hij gelegen had.

Dag4 12  Dag4 13  Dag4 14

Na een hartige hap in een kibboets, hebben we dat ook eens meegemaakt…, gingen we, als Maria, naar het bergland in Judea op bezoek bij Zacharias en Elisabeth in Ein Karim. We bezochten daar 2 verschillende plaatsen.

Dag4 15  Dag4 16  Dag4 17

Het zomerhuis wat hoger in de bergen waar Maria haar nicht bezocht en het woonhuis beneden in het dorp waar Johannes geboren was. Afsluitend hadden we in de kerk van de geboorte van Johannes de Doper de eucharistieviering.

Dag4 18  Dag4 19  Dag4 20