Dag 5 Chrisko kamp

IMG 1449   IMG 1450

Vandaag was de laatste dag van ons samenzijn. Vlugger dan verwacht was ’t weer tijd om te vertrekken, maar eerst vond onze traditionele ‘familiedag’ nog plaats

Al jarenlang sluiten we ons kamp af met een heuse spellenmiddag met het kampthema als uitgangspunt. Dat betekent dat alle spelen zijn uitgewerkt aan de hand van het thema blik.

IMG 1541    IMG 1603

IMG 1466   IMG 1475

De jongeren verheugen zich altijd op deze dag, sommige ouderen wat minder! Want de opzet is dat jong en oud meedoet aan ons spellenparcours en niet alle ouders staan daarop te springen want dat betekent kruipen, springen, rennen, gooien, dansen, zingen enzovoorts en dat valt niet altijd mee.

We begonnen de dag na het ontbijt eerst met een groepsfoto als aandenken aan kamp 2013, smeerden daarna ons lunchpakket zodat de eetzaal, net als de slaapzaal, voordat de ouders zouden komen gepoetst kon worden. Ook hierin steekt de jeugd steeds vaker (van)zelf de handen uit de mouwen en worden wij steeds meer overbodig.

Vandaag was er ook een mis met kapelaan Blom. Hij nam dit keer een zelf gekleid poppetje mee dat hij had laten inblikken bij Jamin. Mattie mocht de blikopener hanteren en toen kwam het gekleide poppetje tevoorschijn. De boodschap van kapelaan was kort samengevat: dat we voorzichtig moeten zijn met de blikken die we naar een ander gooien, omdat we iemand zonder dat we het willen of weten blijvende ‘indrukken’ kunnen toebrengen. Dat liet hij ons zien door het hoofd van het kleipoppetje in te drukken.

IMG 1628   IMG 1667

Na de mis ruimden we met zijn allen alles op, pakten het laatste in en zetten alles klaar voor als de ouders, broertjes, zusjes en andere gasten zouden komen. Daarna lunchten we als groep voor het laatst met zijn allen onder de grote boom op het immens grote grasveld.

IMG 1510   IMG 1528

IMG 1525   IMG 1515

IMG 1552   IMG 1547

Om 14u stond de koffie, de thee en de overheerlijke cake van de moeder van Marieke klaar op het grasveld en kon de ontvangst beginnen. Alle gasten werden opgewacht door Janneke en Noëlle, daar werden eerst ‘de knijpers’ getrokken, die aangeven in welke groep je zit.

IMG 1445   IMG 1444

Er waren ook wat kinderen die op de uitkijk gingen staan en vol spanning wachtten op hun ouders. De grootste meute bleef echter gewoon op het gras liggen en ging doodgemoedereerd  verder met hun eigen spel, totdat  het startsein werd gegeven en de spellenmiddag kon beginnen.

IMG 1570    IMG 1613

IMG 1559   IMG 1560

IMG 1563   IMG 1607

Zeven spellen stonden klaar op het veld, en de groepen rouleerden van spel naar spel: conservenblikken, soepblikken, blikveld, blikopeners, blikvangers, blikwerpers en ingeblikten. De sfeer was goed, iedereen deed mee en helpt elkaar en hield rekening met elkaar. De allerjongsten kwamen ook aan hun trekken. Behalve de spellen zo goed mogelijk te spelen, was de opdracht ook voor alle teams om een eigen yell te bedenken.

IMG 1627   IMG 1631

De Koekblikken                                                                              De Snoepblikken

IMG 1642   IMG 1648

De Groenteblikken                                                                               De Soepblikken

IMG 1651   IMG 1660

De Drankblikken                                                                            De Verfblikken

De Fruitblikken

IMG 1661   IMG 1664

De jaarlijks terugkerende barbecue werd weer verzorgd door een paar enthousiaste vaders, terwijl ondertussen een aantal moeders in de keuken voorbereidingen troffen voor de rest. Ieder jaar nemen de families  van thuis allemaal verschillende salades mee. Op die manier ontstaat er iedere keer weer een compleet lopend buffet, waar iedereen zijn vingers bij aflikt en ook een steentje aan heeft bijgedragen.

IMG 1690   IMG 1693

Na het avondeten was het tijd voor het hoogte punt van deze laatste kampdag, namelijk het presenteren van de liedjes met het bijbehorende dansje: Open je blik, Breng aan ’t Licht, Blikken gooien, Welke blik gooi jij, Hebzucht en Blikveld.

"Open je Hart"

IMG 1733   IMG 1736

"Breng aan het Licht"

IMG 1748   IMG 1754

"Blik gooien"

IMG 1788   IMG 1794

IMG 1795   IMG 1798

"Welke blik gooi jij..."

IMG 1834   IMG 1839

IMG 1843   IMG 1849

"Hebzucht"

IMG 1865   IMG 1883

"Blikveld"

Daarna werd nog de winnaar bekend gemaakt van het spellencircuit: dat waren dit jaar de fruitblikken (red. ze zagen er gezond uit maar het waren toch de Snoepblikken).

IMG 1938   IMG 1936

We sluiten dit kamp af met een diep gevoel van dankbaarheid! Wat waren het fijne dagen; de saamhorigheid, en eensgezindheid waren deze dagen duidelijk voelbaar. Met een tevreden gevoel zwaaien we iedereen uit en begint voor ons de grote schoonmaak. Moe maar voldaan keren we daarna terug naar huis.

Naar het overzicht...