Lezing: Recht van vergeven

Recht van Vergeven 07   Recht van Vergeven 02

Door Prof. Dr. Georg Essen
Hoogleraar aan de Katholisch-Theologische Fakultät van de Universiteit van Bochum (Dld).
Eva Mozes Kor is als zevenjarige, samen met haar tweelingzus Miriam, slachtoffer geworden van de medische experimenten van Joseph Mengele in het concentratiekamp Auschwitz. De twee zussen behoorden tot de weinigen die Mengeles onderzoek in het kamp overleefden.

Na de dood van Miriam, richtte Eva een vereniging op en een museum.
Centraal in de lezing staat de uitspraak van Eva Mozes Kor waarmee zij zich bevrijdde uit de slachtofferrol:

Een overlevende heeft het recht te vergeven. Prof. Dr. Georg Essen, die uitstekend Nederlands spreekt, heeft Eva Mozes Kor, die na de oorlog in Amerika is gaan wonen, meerdere malen persoonlijk ontmoet.

Recht van Vergeven 03   Recht van Vergeven 04

Na een korte toelichting en inleiding in het thema kijken we eerst een deel van een documentaire over haar leven. Waar in je kort samen gevat dit uit op zou kunnen maken:

Door de dader te vergeven kun je aan de rol van slachtoffer ontkomen. Dit is dè macht van het slachhtoffer. Door te vergeven viel eem last van haar schouders.
Hoe kan men vergeven? Waar hoort deze thuis? Wie mag vergeven...? Wie kan dit...? Het is bij haar niet religieus getint. Vergevenis is voor haar een daad om te overleven. Vergiffenis is niet het relativeren van, het vergeten van of het niet waar willen hebben van. Maar de macht van het slachtoffer om dit te doen.
De dader heeft de macht om de rol te bestemmen die het slachtoffer te 'spelen' heeft. Het gevolg is dat het slachtoffer altijd gekoppeld is aan de dader. En hier is zij overheen gestapt. Zij heeft zich bevrijd van haar dader.

Voor vele niet na te vol trekken maar voor haar de weg om tot verlossing te komen.

Recht van Vergeven 05   Recht van Vergeven 06

Een woord van hartelijke dank werd uitgesproken om deze vrouw te leren kennen. Een lezing die niet op deze avond eindig bij vele zal hij verder meegenomen worden. Want dit is toch opgave voor vele. En eigenlijk voor allen die met een oprecht hart het onze vader wil bidden...