Impressie van de Processie 2013

Processie 27

2 juni was het weer zover, tijd voor mooi weer en tijd voor de grote bronk van Heerlen.

Processie 01   Processie 02   Processie 03

'sMorgens vroeg om 7:00 uur was de opbouw ploeg al aan de slag gegaan. Jong en oud streden voor de meeste palen die gezet moesten worden en rond de klok van 9 was alles in paraatheid opgesteld.
Om 10 uur waren we allen samen gekomen onder de grote kroon van Christus Koning om Eucharistie, dankzegging te brengen en te vieren.

Processie 04   Processie 06

De opluistering werd verzorgd door het Koninklijk Harmonie Orkest met prachtige en zeer stemmige muziek stukken. En het ons vertrouwde eigen Dekenaal Kerkkoor St. Cecilea.

Processie 07   Processie 08   Processie 09

De Deken bracht ons in herinnering dat we vaak en wellicht al te vaak in sommige gevallen dingen te letterlijk op pakken. Maar dat er ook situaties genoeg zijn waar we het uitgesprokene voor waar aannemen. Als de arts ons advies geeft, als degene die men liefheeft iets te melden heeft... en waarom zouden we dan het ware Woord van de Heer niet aannemen die zegt dat Hij in Brood en Wijn bij ons blijft. Dat we ons daaraan vast houden en zo met hem op weg gaan. Hij wil bij ons zijn.

Processie 10   Processie 11   Processie 12

En zo gingen we opweg, met Hem. Altijd eerst even rommelen en dat ieder zijn plekje vind
en toen ging het op naar de vier jaar getijden...

Processie 13   Processie 14   Processie 15

Via Akerstraat en de Oliemolenstraat de Lente, Zomer en Winterstraat in.

Processie 16   Processie 22   Processie 18

Bij de Trouw-Linde werd halt gehouden. Deze gedenkwaardige plek waar toen het prinselijk paar Juliana en Bernhard in Januari 1937 deze boom geplant heeft is nu de rust plaats van onze Koning. Deze wijk had geen moeite geschuwd om de wijk te versieren en niet alleen de oudjes nee, eigenlijk was het de jeugd die de straten versierd had met tekeningen en met een ballonnen-clown een vaas met ballonnen  bloemen gemaakt hadden. Mooi gedaan.

Processie 19   Processie 17   Processie 21

Na wat rust, een gebed voor de wijk en haar bewoners werd er door
het koor New Generation een Ave Maria ten gehore gebracht.

Processie 20

Na de Zegen, maakten we ons op en trokken verder.

Processie 23   Processie 24   Processie 25

Processie 26   Processie 28   Processie 29

Op het Tempsplein waar we dit jaar geen rust altaar hadden mochten we toch het hartelijke gebaar van mede leven zien op hangen in de vorm van de vlag die ooit toen gemaakt werd door onze Protestantse mede christenen voor een processie ontmoeting en die nu zijn plekje gevonden had aan het hek langs de route.

Processie 30   Processie 31   Processie 32

Op het Burg. De Hessele plein, intussen heerlijk in de schaduw verposend zongen we samen U Heer zij lof gebracht, U klinkt ons feestlied ter ere. De Deken memoreerde wel aan het feit dat het in het leven niet allemaal zo makkelijk was en dat het niet zomaar allemaal van zelf gaat. Zeker in deze tijd van financiƫle onzekerheden. "Maar dat weet u Heer." Daarom dragen wij u hier door de straten, maar eigenlijk niet wij U maar U ons. Zoals de Emmaus leerlingen mochten ondekken dat het fijn was om U in hun midden te hebben zo willen ook wij U in ons leven binnen laten. Hierop zong de jeugd van de Kinderwoorddienst samen Ontsteek in ons het vuur van Uw liefde, en geef ons de kracht om waar te zijn...

Processie 33   Processie 34

En zo na dit rustige moment van verwijlen en Zijn Zegen ontvangen...

Processie 35   Processie 36   Processie 37

...maakten we ons op voor het aantreden van de laatste etappe.

Processie 38   Processie 39   Processie 41

En zo, terug van weggeweest, kwamen we weer goed en wel op het vertrouwde Pancratiusplein aan.

Processie 43   Processie 42

Hier vertelde ons de Deken waarover zij het dsamen gehad hadden. Of de Deken wist wat een voetbal wedstrijd en Hij gemeen hadden? Nee, dat antwoord moest hij schuldig blijven. Ik speel graag een uit wedstrijd. Hoezo? Omdat ik graag bij diegene ben waar ik normaal niet ben, dat ik graag bij hen kom die me nog niet kennen.
Om er ook voor hen te kunnen gaan zijn.

Processie 44

Met de Zegen kwam er door het zingen van het Aan U o Koning der eeuwen een eind aan deze prachtige bronk. Een ieder werd gedankt voor zijn deel aan de voorbereiding en het mee gestalte geven van en
naar goed oud recept werd er een op gedronken.

Processie 47   Processie 48   Processie 46

Wat ook een goed oud recept jaren lang was en dit jaar weer voor het eerst werd opgepakt was dat na de processie de kermis officieel geopend werd... en dat was een knallende opening. Na mooie prachtige muziek van het Koninklijk Harmonie Orkest dat ons tijdens de gehele processie ook al zo stemmig begeleid had was het de eer aan de schutters om het amusement te openen en niet te verknallen.

Processie 49