Weet-je: de Pastoor in de toren...

Eikenboom winterNieuw weet-je erbij...

Vóórdat de Heerlense donjon gebouwd werd, was het westwerk van de kerk -al of niet voltooid- al weer verdwenen. Wanneer dit gebeurde, weten we dus niet precies. Mogelijk is dat geweest tijdens de Brabants-Limburgse oorlog tegen de Van Hochstadens (rond 1192), of is het na de Brabants- Hochstadense vete van 1239 als symbool van de Hochstadense macht en als onderdeel van Heerlens militaire weerbaarheid door de Brabanders gesloopt.

Meer weten... Klik hier.

Dag 5 Chrisko kamp

IMG 1449   IMG 1450

Vandaag was de laatste dag van ons samenzijn. Vlugger dan verwacht was ’t weer tijd om te vertrekken, maar eerst vond onze traditionele ‘familiedag’ nog plaats

Al jarenlang sluiten we ons kamp af met een heuse spellenmiddag met het kampthema als uitgangspunt. Dat betekent dat alle spelen zijn uitgewerkt aan de hand van het thema blik.

IMG 1541    IMG 1603

IMG 1466   IMG 1475

De jongeren verheugen zich altijd op deze dag, sommige ouderen wat minder! Want de opzet is dat jong en oud meedoet aan ons spellenparcours en niet alle ouders staan daarop te springen want dat betekent kruipen, springen, rennen, gooien, dansen, zingen enzovoorts en dat valt niet altijd mee.

We begonnen de dag na het ontbijt eerst met een groepsfoto als aandenken aan kamp 2013, smeerden daarna ons lunchpakket zodat de eetzaal, net als de slaapzaal, voordat de ouders zouden komen gepoetst kon worden. Ook hierin steekt de jeugd steeds vaker (van)zelf de handen uit de mouwen en worden wij steeds meer overbodig.

Vandaag was er ook een mis met kapelaan Blom. Hij nam dit keer een zelf gekleid poppetje mee dat hij had laten inblikken bij Jamin. Mattie mocht de blikopener hanteren en toen kwam het gekleide poppetje tevoorschijn. De boodschap van kapelaan was kort samengevat: dat we voorzichtig moeten zijn met de blikken die we naar een ander gooien, omdat we iemand zonder dat we het willen of weten blijvende ‘indrukken’ kunnen toebrengen. Dat liet hij ons zien door het hoofd van het kleipoppetje in te drukken.

IMG 1628   IMG 1667

Na de mis ruimden we met zijn allen alles op, pakten het laatste in en zetten alles klaar voor als de ouders, broertjes, zusjes en andere gasten zouden komen. Daarna lunchten we als groep voor het laatst met zijn allen onder de grote boom op het immens grote grasveld.

IMG 1510   IMG 1528

IMG 1525   IMG 1515

IMG 1552   IMG 1547

Om 14u stond de koffie, de thee en de overheerlijke cake van de moeder van Marieke klaar op het grasveld en kon de ontvangst beginnen. Alle gasten werden opgewacht door Janneke en Noëlle, daar werden eerst ‘de knijpers’ getrokken, die aangeven in welke groep je zit.

IMG 1445   IMG 1444

Er waren ook wat kinderen die op de uitkijk gingen staan en vol spanning wachtten op hun ouders. De grootste meute bleef echter gewoon op het gras liggen en ging doodgemoedereerd  verder met hun eigen spel, totdat  het startsein werd gegeven en de spellenmiddag kon beginnen.

IMG 1570    IMG 1613

IMG 1559   IMG 1560

IMG 1563   IMG 1607

Zeven spellen stonden klaar op het veld, en de groepen rouleerden van spel naar spel: conservenblikken, soepblikken, blikveld, blikopeners, blikvangers, blikwerpers en ingeblikten. De sfeer was goed, iedereen deed mee en helpt elkaar en hield rekening met elkaar. De allerjongsten kwamen ook aan hun trekken. Behalve de spellen zo goed mogelijk te spelen, was de opdracht ook voor alle teams om een eigen yell te bedenken.

IMG 1627   IMG 1631

De Koekblikken                                                                              De Snoepblikken

IMG 1642   IMG 1648

De Groenteblikken                                                                               De Soepblikken

IMG 1651   IMG 1660

De Drankblikken                                                                            De Verfblikken

De Fruitblikken

IMG 1661   IMG 1664

De jaarlijks terugkerende barbecue werd weer verzorgd door een paar enthousiaste vaders, terwijl ondertussen een aantal moeders in de keuken voorbereidingen troffen voor de rest. Ieder jaar nemen de families  van thuis allemaal verschillende salades mee. Op die manier ontstaat er iedere keer weer een compleet lopend buffet, waar iedereen zijn vingers bij aflikt en ook een steentje aan heeft bijgedragen.

IMG 1690   IMG 1693

Na het avondeten was het tijd voor het hoogte punt van deze laatste kampdag, namelijk het presenteren van de liedjes met het bijbehorende dansje: Open je blik, Breng aan ’t Licht, Blikken gooien, Welke blik gooi jij, Hebzucht en Blikveld.

"Open je Hart"

IMG 1733   IMG 1736

"Breng aan het Licht"

IMG 1748   IMG 1754

"Blik gooien"

IMG 1788   IMG 1794

IMG 1795   IMG 1798

"Welke blik gooi jij..."

IMG 1834   IMG 1839

IMG 1843   IMG 1849

"Hebzucht"

IMG 1865   IMG 1883

"Blikveld"

Daarna werd nog de winnaar bekend gemaakt van het spellencircuit: dat waren dit jaar de fruitblikken (red. ze zagen er gezond uit maar het waren toch de Snoepblikken).

IMG 1938   IMG 1936

We sluiten dit kamp af met een diep gevoel van dankbaarheid! Wat waren het fijne dagen; de saamhorigheid, en eensgezindheid waren deze dagen duidelijk voelbaar. Met een tevreden gevoel zwaaien we iedereen uit en begint voor ons de grote schoonmaak. Moe maar voldaan keren we daarna terug naar huis.

Naar het overzicht...

Dag 3 Chrisko kamp

Na een heerlijk ontbijt ging iedereen uit zichzelf weer aan de slag met hun liedje. De gastouders die elk jaar komen om te assisteren op de knutseldag waren al vroeg van de partij.

Onze jeugd die al jaren lang meegaat weet dat de knutseldag tevens frietendag is.

IMG 6560   IMG 6574

Omstreeks het elfde uur beginnen we met de H. Mis. De deken heeft dit jaar niets meegenomen. Hij wilde eerst een stoffer meenemen en zodoende kwamen we op een blik waar we nog niet aan hadden gedacht; de “blik en veger”! Maar daar wilde hij niet verder over uitweiden.

IMG 6571   IMG 6562

Hij had een woord wat we moesten raden. Het woord was “blik-sem”! Hij legde ons uit wat hij ermee bedoelde: als onze blik steeds wordt getrokken, door bv. snoep en we geven er steeds aan toe, zelfs als het aan onze blik onttrokken is (bv. in de kast staat), dan wordt er in ons een spanning opgebouwd. De spanning wordt groter en groter, door ons eigen toedoen. Omdat we onszelf niet kunnen beheersen slaat op een gegeven moment de bliksem in (we geven toe). Jezus wil ons helpen, door onze bliksemafleider te zijn. Als we ons op Hem richten, in plaats van op wat onze blik trekt, dan verlost Hij ons, en geeft ons de kracht om te weerstaan…

IMG 0899    IMG 0913

Na de mis kon de knutseldag beginnen. Dit keer kregen we een blik waar we zelf een etiket voor mochten maken dat aangaf wat in ons “blik” zat. Het blik stond open en van hout maakten iedereen er zelf een blikopener bij. De zaaggroep had voor kant en klare pakketjes gezorgd die de jeugd volgens werktekening in elkaar kon zetten.

IMG 0920   IMG 0923

Twee aan twee gingen we aan de slag. De oudere hielpen de jongeren, maar soms vroeg je je af wie, wie hielp. De werktekening van de broeder was niet voor iedereen navolgbaar, maar gelukkig sprongen de ouders bij waar nodig.

IMG 6577   IMG 6601

IMG 6608   IMG 6602

Het resultaat is fantastisch. Het is werkelijk geweldig als je ziet met hoeveel geduld sommigen werkten aan hun blik. Aan creativiteit ontbreekt het hier niemand. Iedereen werkt het op geheel eigen wijze uit.

IMG 6663   IMG 6668

IMG 6675   IMG 6682

IMG 6684   IMG 6687

IMG 6722   IMG 6728   IMG 6733

In de loop van de middag gingen we met zijn allen naar buiten, de koks incluis. De waterspellen konden gaan beginnen. Zowel onze jeugd als hun begeleiders verheugen zich op dit jaarlijks terugkerend waterfestijn.

IMG 6747   IMG 6754

Mattie overtrad zoals gewoonlijk, binnen vijf minuten de geldende regels en liep niet met een bekertje water ‘t parcours maar met de hele emmer. Onder luid protest van de andere teams. Binnen no time vloog ’t water in ’t rond en waren we allemaal drijfnat met als gevolg dat ’t uiteindelijk uitliep op totale anarchie… natuurlijk binnen de perken. Op een gegeven moment zagen ze Joop nog droog op een bankje zitten. Ze pakten een teil met water en goten die zo in ’t geheel, zonder blikken of blozen over hem uit. Als een verzopen kat zat hij te kijken, maar hij nam geen revenge, hij onderging ’t lijdzaam!

IMG 6760   IMG 6629

Toen het waterballet over was, ging iedereen weer aan de slag. De frieten werden gebracht en de keukenploeg stond klaar om ze te gaan bakken. Vol smaak zat iedereen te smullen van dit feestmaal. De gesponsorde miemelen saus voor in de pudding werd met smaak verorberd.

IMG 6558   IMG 6768

Daarna werden de blikken afgemaakt, de laatste foto’s genomen en de etiketten afgetekend en gekleurd. We sloten gezamenlijk af met een potje slagbal en toen het schemerig werd en we de bal niet meer zagen, stopten we. Vannacht staat er nog een nachtspel op het programma. Dan gaan de begeleiders zich verstoppen in het donker en moeten de jeugdigen hun boodschappenlijstje bij elkaar zoeken. Elke groep krijgt een eigen lijstje dat hij bij elkaar moet zoeken, d.w.z. de ene is de blik erwten, de andere de blik knakworsten enz…..

Dag 4 Chrisko kamp

IMG 6790   IMG 6791

Gisteren bij ’t nachtspel waren we Maud vergeten. Toen iedereen al gezocht en gevonden was en naar binnen was gegaan, zat Maud nog altijd verstopt in een struik…

Na een paar minuten, toen ’t wel erg stil werd op ’t grasveld kwam ze voorzichtig tevoorschijn en zag ze dat alle vogels gevlogen waren. Dit viel natuurlijk niet in goede aarde. Een leerzaam moment voor ons allen. Ook ’t nachtspel op ’t grote grasveld moeten we voortaan affluiten zodat iedereen weet dat ’t spel afgelopen is. Over de jeugd hoeven we ons geen zorgen te maken want die gaan per groep op pad, maar ook hun zullen we in’t vervolg affluiten. ’s Ochtend bij het ontbijt hebben we van dit voorbeeld in de hele groep “compost” gemaakt. D.w.z., we hebben dit voorbeeld over wat er mis kan gaan uitgepakt en geïllustreerd met andere voorbeelden uit hun eigen situaties. Zo werd ons duidelijk dat frustratie (bijvoorbeeld als je geraakt word door wat iemand doet of zegt) als één groot domino-effect doorwerkt, als je het niet aan het licht brengt door het uit te spreken.

Bijvoorbeeld: iemand wordt geraakt, spreekt dat niet uit. Reageert naar een ander koud en kil. Deze vader komt even later zijn zoon tegen, en is nu zelf ook gefrustreerd en daarom geeft hij deze een felle reactie. Dit kind reageert zich weer af op een ander kind. En in een mum van tijd loopt iedereen boos en gefrustreerd rond.

Terwijl als de eerste zich afvraagt: “heeft de andere dit met opzet gedaan?”, dan zou hij een heel ander antwoord kunnen geven, en zou de kettingreactie die normaal ontstaat voorkomen kunnen worden. Zo blijft de schade beperkt tot één persoon, namelijk degene die als eerste geraakt werd. Trouwens, los van het feit of iemand het met opzet doet of niet…. We hebben altijd de keuze. Beantwoord ik met kwaadheid of liefde en alleen door liefde stopt het gedonder.

Na het eten, hebben we voor het eerst het kampliedje van dit jaar geoefend met live-muziek, van ons eigen orkest. Het gaat steeds beter. Al blijft het voor sommigen van ons nou eenmaal altijd moeilijk om die pasjes en bewegingen onder de knie te krijgen….

In de mis sprak kapelaan vanmorgen over “Blik op de weg”. Dat televisieprogramma laat zien hoe mensen op de openbare weg overtredingen begaan. Bumper kleven, rechts inhalen, maar ook te langzaam rijden, kunnen een gevaar opleveren.

IMG 6799    IMG 6800

Als je blik niet op de weg gericht is, maar je alleen bezig bent met jezelf, bv. je eigen haast, ben je niet goed bezig. Ook in het leven met de mensen om ons heen, is het nodig dat we onze blik niet alleen op onszelf richten. We mogen blijven kijken: wie is de ander, en wat heeft hij nodig.

Daarna ging iedereen zijn eigen gang, de één sloeg de laatste hand aan zijn blik, door de anderen werd er druk geknutseld aan de attributen voor morgen (als de liedjes gepresenteerd worden aan de familie en aan elkaar). Weer anderen vonden dat hun dansje nog een keer door geoefend moest worden, om de choreografie goed in de benen te krijgen, of de tekst beter onder de knie te krijgen. Want nog tijdens het ontbijt stelde Hugo vast: “Voor ons liedje moeten we wel 43 verschillende blikken onthouden, dat is wel niet eerlijk!

IMG 1153   IMG 1149

‘S middags zochten degenen die dat wilde een plekje op in de schaduw en daar vertelden we op veler verzoek toch het themaverhaal met als titel: “Open je blik”! Het verhaal ging over Jochem, een man die, na een ruzie met zijn partner, alleen op pad ging en uitkwam in een klein dorpje geheten “Open je blik”. Daar komt hij in een hotel terecht, waar hij tegen zijn verwachting in een gastheer ontmoet met een hartelijke en uitnodigende blik, die hem goed verzorgd met een fijn bed en lekker eten. Hij komt tot een gesprek met deze meneer, en vertelt hem van de ruzie met zijn vriendin, en dat hij haar maar jaloers vindt en zelf geen enkele schuld heeft in het conflict. De man vraagt nog voorzichtig of hij zich er werkelijk niets bij voor kan stellen, zelf geen jaloezie kent. Maar hij heeft er echt geen weet van.

IMG 1138   IMG 1139

Wanneer hij de hotelbaas vraagt om een tip, wordt hij met enthousiasme verwezen naar de lokale brillenwinkel. Maar omdat hij eigenlijk vroeg om een museum, kan deze tip hem niet echt bevallen. Vooral uit goed fatsoen gaat hij uiteindelijk toch naar deze winkel toe. Ook daar wordt hij met een heel vriendelijke blik ontvangen, en tot zijn schrik en verbazing wordt hij uitgenodigd om een bril uit te proberen. Deze bril laat hem de wereld op een andere manier bekijken: hij ervaart opeens jaloezie, bij de mooie huizen en auto’s die hij in het dorp ziet staan. Als hij de bril terugbrengt, wil hij eigenlijk geen andere meer proberen. Toch wordt hij overgehaald, en probeert nog een andere bril: nu ziet hij allemaal dingen waar hij bang van wordt. Dat is uiteraard geen fijne ervaring. Als hij deze bril terugbrengt, bedankt hij vriendelijk voor het aanbod om nog een derde bril te proberen. Maar als de aardige man en vrouw in de winkel uitleggen dat deze bril alles zal veranderen, wil hij het nog één keer proberen. En wat beloofd werd blijkt waar…de bril verandert totaal zijn kijk op de wereld. Hij komt blij terug en vraagt wat er nu precies is gebeurt met die brillen. De mensen van de winkel vertellen hem dat de brillen bedoeld zijn om zich bewust te worden van wat er in hem zit, en begrip te krijgen voor anderen. Er zat dus toch jaloezie in hem, want de bril kon alleen zichtbaar maken wat er van binnen in iemand leeft. De laatste bril, was de bril van Gods Liefde.

En aan de hand van dit verhaal hebben we met jong en oud gesproken over wat hen had aangesproken in het verhaal, en wat hen zei vanuit hun eigen belevingswereld bekeken.

Het is elke keer weer wonderlijk hoe openhartig iedereen is, en wat iedereen uit een verhaal kan halen. De veelzijdigheid van de reacties maakte dat we elkaar weer een stukje beter leerden kennen.

IMG 6808   IMG 1195

IMG 1199   IMG 1209

IMG 1216    IMG 1247

Na dit geestelijk inspannende intermezzo, gingen we over naar het luchtigere en nattere gedeelte van de dag. Theo en Michiel hadden voor ons weer een spellencircuit klaarstaan. Dit keer met behulp van gevulde waterballonnen. De gang van zaken moge duidelijk zijn: net als gisteren liep dit uit op gespetter en gespatter en een aangename chaos. Waarvan dit keer Theo de pineut was. Ondanks zijn verstopacties wisten ze hem toch te vinden, en moest hij het met een hele bak water ontgelden.

IMG 1230   IMG 1231

IMG 1285   IMG 1294   IMG 1268

IMG 1228   IMG 1290

Na de laatste avondmaaltijd van dit kamp gingen alle groepen de liedjes  presenteren aan Vivian en Marieke voor de laatste finishing touch. Het is fantastisch om te zien waartoe onze jeugd al zelfstandig in staat is.

IMG 1299   IMG 1310

IMG 1326   IMG 1328

IMG 1334   IMG 1385

Dit elfde kamp laat zien, dat investeren in de jeugd (en dus de toekomst) geen overbodige luxe is. Het is alle moeite waard geweest! Het is genieten met volle teugen als je ziet hoe deze groep met elkaar omgaat en voor elkaar zorgt.

Dag 2 Chrisko kamp

Vanmorgen in alle vroegte renden de meisjes al naar de douches, maar wat schetste onze verbazing? Daar kwamen we de oudere jongens al tegen!

Zij hadden hetzelfde plan als wij, nl. een warme douche voor ’t ontbijt!

Daniël had zijn wekker vroeg gezet en zodoende hadden de jongens hun “gymnastiekoefeningen” al gedaan. De sit ups, de buikspier- arm- en beenoefeningen worden ook hier consequent vol gehouden.

Gelukkig lieten ze als echte ¨gentlemans¨ de moeders en Eveliene, die in verwachting is, voorgaan. Stel je voor dat onze nieuwe wereldburger die nu nog veilig in mama’s buik zit, onder een koude douche werd gezet…!

Om half negen zaten we allemaal gewassen en gestreken aan het ontbijt.

Het is erg gezellig met zo’n grote groep mensen, je zou er bijna voor tekenen.

Tijdens de afwas klonk het liedje ¨blikveld¨! De afwas is hier een ideale manier om als groep je liedje in te studeren.

Ondertussen vinden er op de slaapzaal hele conversaties plaats tussen onze jongste meisjes, o.a. deze over de H. Mis:

“We gaan straks ook naar de kerk, na het eten!”, zegt er één.

“Ja, want dat komt omdat we een katholiek koor zijn”, antwoord de ander.

“ Maar ik wil ook de communie krijgen!” reageert de ene weer waarop de ander zegt: “Dan moet je gewoon iedere dag heel hard smeken; want een meisje bij mij in de klas heeft iedere dag haar moeder gesmeekt, en één dag voor de communie werd ze toch gedoopt!”

“Maar mijn moeder wil dat niet”, is het antwoord.

Lianne kijkt de beide anderen vragend aan….Petra antwoord haar dat ze al gedoopt is…”jullie krijgen in plaats van de hostie een kruisje, weet je nog?”

Één meisje antwoord hierop:“ Ja, en dan komt Jezus niet hier (in je hart, wijst ze), maar dan krijg je Jezus hier, in je hoofd.

Om half 10 komt kapelaan Blom. Hij sluit aan bij ons thema met een anekdote uit zijn jeugdjaren. Ze noemden hem “Rick met de stoere blik”!

Toen hij vroeg of die bijnaam bij hem paste, begon iedereen te lachen want stoer komt de kapelaan niet op hen over……

Aan ’t einde van de mis geeft hij aan iedereen de boodschap van de Paus mee die deze op de wereld jongerendagen gegeven heeft; “Kom in actie, ben niet bang en dien!”

IMG 6417   IMG 6554

Na de mis verdeelde alle jeugd zich als vanzelf over alle vrije ruimtes die in Home Franck te vinden zijn.

Er zijn zes groepen van 8 personen en elke groep zorgt dat hij voor het eind van de week zijn eigen liedje heeft uitgewerkt.

Zingend, dansend en knutselend zorgen ze dat ze voor de familiedag klaarstaan om hun ouders te laten zien wat ze allemaal in huis hebben.

Vorig jaar zagen we al dat we als begeleiders steeds minder nodig waren. Dit jaar zien we wederom dat we onszelf eigenlijk overbodig hebben gemaakt.

De jeugd, zowel jong als oud, gaan samen aan de slag en werken zelf de aangereikte liedjes uit. Van alle kanten klinkt muziek in je oren en vele soorten ¨blikken¨ passeren de revue.

Ondertussen zitten de mannen en Maud de stickerrestjes van de etiketten op de blikken te verwijderen. Die blikken hebben we donderdag nodig voor de knutseldag.

IMG 6407   IMG 6419

Na de afwas, ’t zingen en ’t dansen trok een groep naar buiten. Partijen werden gauw gemaakt en het slagbalspel kon beginnen.

De spreekkoren joelen regelmatig “Arjan bedankt” na een gemiste vangbal!

IMG 6430   IMG 6479

Nadat ’t potje is afgelopen gaat de oudere jeugd honkballen, de favoriete sport die veel op het Bernardinus gespeeld wordt.

IMG 6508   IMG 6509

IMG 6517   IMG 6529

In de tussentijd gaat een klein groepje wandelen. Ze zien onderweg in een wei wel een stuk of 6 paarden met hun veulens. Één van de veulens is een albino. Hij ziet er vreemd uit, zeker omdat zijn moeder een bruine merrie is en ernaast staat een witte merrie met een bruin veulen.

IMG 6503   IMG 6506

De paarden zitten allemaal onder de vliegen. Eéntje rolt zich zelfs op de grond heen en weer door de aarde en schudt zich daarna het stof weer af.

IMG 6490   IMG 6505

Mijke, Caro en Lianne kletsen er vrolijk op los. Lianne zegt op een gegeven moment vol verwondering: “Ik heb hier wel veel vriendinnen!”

IMG 6501   IMG 6497

Tijdens het eten zegt ze: “Het placematspel vind ik wel een leuk spelletje, want je moet je placemat zoeken als je wilt eten.”

IMG 4286   IMG 4293

Loeke en Fleur hebben zich de hele middag teruggetrokken. Ze zijn druk aan het studeren. Shauny heeft hen in het begin van de middag vergezeld. De plicht roept, daar valt niets aan te doen. Goede oordopjes doen wonderen en zorgen ervoor dat ze niet worden afgeleid.

De jongere jongens doen onder leiding van Theo binnen ballonvolleybal en enkele meisjes genieten van het zonnetje of van een goed boek.

IMG 4274   IMG 4278

Hier is voor elk wat wils. Zelfs de keukenploeg zetten we soms in het zonnetje. Zij krijgen dit kamp elke dag ondersteuning van een vliegende kiep, de helpt de lasten te verminderen waardoor ook zij ruimte in het programma krijgen.

IMG 6545   IMG 6552

IMG 6556   IMG 6550

Tevreden en in alle rust eindigt ook deze dag, de dagen vliegen hier voorbij.