Pater Karel trakteert op regen

Fietsen naar Pater Karel.

Op 25 juni 2011 vond voor het derde opeenvolgende jaar een fietsbedevaart plaats naar Munstergeleen. Dit initiatief is opgepakt vanuit de St. Joseph parochie te Heerlerbaan. In deze parochie woont namelijk een familielid uit de familie van pater Karel Houben. Pater Karel is in 2007 door de paus in Rome Heilig verklaard. Bij die Heiligverklaring is een groep Heerlerbaners samen met de Deken aanwezig geweest. Maar er was meer daar in Rome. Veel meer. Want de regen kwam toen met bakken uit de hemel vallen.

PaterKarel1

St. Joseph en St. Pancratius

Nadat in 2009 voor het eerst een groep fietsers van de Heerlerbaan naar Munstergeleen is gefietst heeft dat in 2010 een vervolg gekregen. De misdienaars van de Pancratius hadden zich hierbij aangesloten. Reden is dat onze misdienaars steeds aangeven vooral de gezamenlijke fietsuitjes graag als misdienaaractiviteit doen. Of ze hiermee besmet zijn door onze deken die ook graag een toertje maakt? Of zou het andersom zijn gegaan? Zou de deken enthousiast zijn geworden door het zien van onze jongelui die al jarenlang zondags trouw op hun fietsen naar de Pancratiuskerk komen?

Hoe het ook zij. In 2010 vormde zich een groep vanuit de Heerlerbaan en een groep Pancratius die gezamenlijk een fietsbedevaart maakten naar Munstergeleen. Dat was een belevenis voor onze jeugd. Na het bezoek aan pater Karel trakteerde de Deken op een kop koffie, limonade en een broodje, waarna op de terugweg een nieuwe traktatie wachtte. Een grote traktatie. Een overvloed. Want jullie raden het misschien al: Het begon te stortregenen en onweren. Droog waren we bij pater Karel aangekomen, totaal doorweekt kwamen we met zijn allen weer thuis.

PaterKarel2

25 juni 2011

Ook in 2011 zijn Heerlerbaan en Pancratius weer verenigd bij hun gezamenlijke fietsbedevaart. Niet alleen de misdienaars van de Pancratius gingen mee, want de Deken zei: “Van mij mag iedereen mee, alle 90.000 inwoners van Heerlen van mijn part”.

Het zijn er uiteindelijk zo’n 50 geweest die zich hadden aangemeld. Een mooi aantal om samen mee op pad te gaan. Maar toen de dag naderde begon een vraag bij menigeen te spelen: “Zou het wel doorgaan?” Want de weersvoorspellingen waren namelijk niet al te best. Het zou namelijk vrijwel de gehele dag gaan…………..regenen!!!!!!

PaterKarel3

Regenpakken

Gewapend met regenpakken stonden we om 10.00 uur klaar om te vertrekken. Vol goede moed en enthousiast gingen we van start toen de Heerlerbaners ons in Welten oppikten. Ondanks één lekke “Belgische” band en de nodige regendruppels wisten we met z`n allen toch op de geplande tijd in Munstergeleen aan te komen. Vervolgens een H.Mis waarbij de deken uitleg gaf dat het eigenlijk niet anders kon dan getrakteerd te worden op regen.

PaterKarel4

Andere traktatie

Na de mis werden we weer getrakteerd en wel op overheerlijke broodjes. In die broodjes was tijd en zorg gestopt en deze gaven weer een goede bodem voor de terugreis. Ook door degenen die zorgdragen voor de bedevaartsplek werden we hartelijk ontvangen en stond de koffie voor ons klaar.

PaterKarel5

Deze verliep voorspoedig ook al had de geplakte Belgische fietsband het helaas vlak na de start weer begeven. Het betekende een korte stop voor de groep op het moment dat we net terecht waren gekomen in een heuse wielerronde, namelijk Limburgs mooiste. Toeval of niet, we stonden met z`n allen stil terwijl we bergop gingen. Met die ontstane situatie wist onze jeugd wel raad. De deelnemers van Limburgs mooiste werden toegejuicht en er werd voor hen gejoeld en geklapt. Het kon niet anders als waanden de fietsende voorbijgangers die door de modder besmeurd waren zich op de Alpe d`Huez. De vele lachende gezichten spraken boekdelen en maakten de dag compleet. Ondertussen verdween de Belgische fiets voor de tweede keer op de fietsdrager die dag. Toch kon de berijdster van deze onfortuinlijke fiets haar benen nog eens goed trainen. Een ander was namelijk gaarne bereid om te ruilen om vervolgens zelf in de bezemwagen plaats te nemen.

Zo kreeg eenieder de nodige kilometers in de benen, hadden we allen letterlijk en figuurlijk een gezegende dag en werd na de finish nog afgesloten met een kop koffie en fris voor de jeugd.

Daarmee eindigde dan ook een vruchtbare en vochtige fietsdag.

Volgend jaar?

Ook volgend jaar willen we weer van de partij zijn. Het is de moeite waard om naar pater Karel te fietsen. En tegenslagen? Och…, banden kunnen geplakt worden. Fietsen kunnen geruild worden. Voor wie het te zwaar wordt, die wordt door de groep opgepakt er doorheen gepraat of kan in de bezemwagen. En het weer???.................

Als pater Karel trakteert nemen we dat van harte aan!!!